Mina hjärnor

För mig som har mitt medvetande främst i den “talföra” vänstra hjärnan är min intuition oftast när högerhjärnan tar sitt beskärda utrymme.

Jag är sämre på att höra och förstå den. Jag tror att de som tänker mer i bilder än i ord har den mer tillgänglig. Oftast är det när jag sover som högerförnimmelser spiller över till vänster och “tar sig ton”, och är medvetna när jag sedan vaknar, eller när jag disciplinerar vänsterhjärnan med nåt repetetivt som försätter den i tyst koncentration: Jag spelar patienser på datorn, hellre än mediterar. Samma tystande effekt på vänsterhjärnans eviga ordflöde, men oerhört mycket enklare!

Vänsterhjärnan går på “den enkla” och tror sig syssla med nåt viktigt. Jag hamnar i sk flow, och: Där är jag plötsligt. Känslor, upplevelser, minnen. Allt blir lättare att se.

Välkommen, min andra värld. Jag visste ju att du fanns…

april 6, 2007. Asperger, diagnoser, hjärnan, intuition, tänkande.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

