Unika lika hjärnor

Diagnoser av kroppsliga problem bygger på att förklara vad som inte fungerar. Eller fungerar dåligt.

Samma ord, diagnos, används för att beskriva neuropsykiatriska funktionssätt. Trots att man vet att ingenting behöver fungera ”fel”. Det fungerar bara annorlunda.

Förmodligen fungerar varje människas hjärna på ett unikt sätt även om vissa grundprinciper är gemensamma. Har du funderat på din upplevelse av färgen röd? Din hjärna noterar en visuell stimulans som du ”ser”. Inte i ögat, utan i hjärnan. Din kompis tittar på samma röda färg. Hens hjärna noterar också ett visuellt stimuli, men vi kan inte veta om det ser likadant ut för henom som för dig. Det kompisen ”ser” inne i hjärnan är kanske det du skulle kalla blått. Ni tror att ni upplever intrycket lika, eftersom båda lärt sig att kalla upplevelsen ”rött”. Ingen kan jämföra det som finns i din upplevelse, med henoms. Vi tror att våra inre världar är lika…

Hos oss med Asperger märks det däremot ibland utåt att våra inre upplevelser är annorlunda än majoritetens. Att vi normalt har ett annat fokus. Våra hjärnor tar in detaljer. Massor av detaljer. Och varje detalj är unik och tar plats för bearbetning. Så vi minns normalt detaljer med en tillförlitlighet som inte är majoriteten förunnad. Men har svårare att förstå det underförstådda i mellanmänsklig kommunikation.

Tony Attwood vände på konceptet att personer med Asperger fungerar dåligt eller felaktigt. Han plockade fram det som är styrkor med att fungera på detta speciella sätt. Nya diagnoskriterier. Exempel på hur det ”annorlunda” kan beskrivas med positiva symptom. Inte efter brister och felaktigheter i funktion. Aspiekriterierna finns översatta här:
http://www.rdos.net/sv/aspie.htm.

Att få och förväntas acceptera en diagnos av ”felaktiga hjärnfunktioner” kan vara oerhört kränkande. En pojke jag kände blev bindgalen när de försökte få honom att acceptera diagnosen Asperger.

– Jag är ju jag! Det är min själ, min hjärna, mitt jag ni försöker sjukförklara! Allt det jag är! Hela mitt väsen!

De gav honom aspiekriterierna. Han kände igen sig. Han kände ju sina styrkor, de punkter där han var annorlunda än de flesta av hans kompisar. Att fungera annorlunda kan kännas helt okej. Att vara fel kan ta all ens självkänsla.

Jag är glad att jag slutligen fick min Aspergerdiagnos. Nu ligger bitarna på plats. Jag förstår när, var och hur olika situationer uppkommer. Vad som oroar de ”normala”. Eftersom jag har Asperger får jag anpassa en del situationer och hur jag hanterar dem, utifrån att många andra tänker och beter sig på ett annat sätt.

Jag kan känna att jag inte är fel och otillräcklig. Bara lika unik som du. Men kanske på ett annat sätt.

april 21, 2007. Asperger, diagnoser, hjärnan, tänkande.

6 kommentarer

  1. Bloggkarnevalen- sammanställning « trollhare replied:

    […] beskriver Aspergers som ett annorlunda sätt att fungera – men inte ett felaktigt sådant. (Hennes inlägg om etiketter är också […]

  2. Bloggkarneval om Neuropsykiatriska funktionshinder! « Långsamma tankar replied:

    […] beskriver Aspergers som ett annorlunda sätt att fungera – men inte ett felaktigt sådant. (Hennes inlägg om etiketter är också […]

  3. Aspiebloggen » Arkiv » Bloggkarneval: Om neuropsykiatriska diagnoser replied:

    […] har en rubrik som får Aftonbladet att fälla avundsamma tårar. Minou beskriver Aspergers som ett annorlunda sätt att fungera – men inte ett felaktigt sådant. (Hennes inlägg om etiketter är också […]

  4. Agatha replied:

    Finns det någon som, baserat på de diagnoskriterier du länkade till, inte vill ha Aspergers? 😉

    (Har förresten lagt till dig i min blogroll nu.)

  5. Bloggkarneval: Om neuropsykiatriska diagnoser « Bop Til You Drop replied:

    […] beskriver Aspergers som ett annorlunda sätt att fungera – men inte ett felaktigt sådant. (Hennes inlägg om etiketter är också […]

  6. Birgitta Alvskogen replied:

    Väldigt bra skrivet!
    Kan bara instämma 🙂

Kommentera

Trackback URI

