Sudda sudda, lilla bitterfitta

Doktorn måste skrivit fel…

Jag menar, det var ju en depression jag hade, eller hur? Då ska man ju få SSRI. Medel som ser till att mängden naturligt serotonin ökar i hjärnan. Serotonin som gör att glappkontakterna mellan mina neuroner plötsligt fungerar som de ska. Skönt är det, att få tillbaka sin hjärna. Och då mår man ju bättre. Och kan tom känna sig lycklig.

Såna där lyckopiller. Ät piller – bli lycklig. Men läkaren måste skrivit fel…

Jag märker det, när jag gör det förbjudna: Jag gör små pauser i min medicinering. Små sura treårstrotsiga uppehåll när jag totalvägrar. Och det där med hönor och ägg är jag inte säker på: Antingen börjar jag få ångest och slutar (logiskt va?) därför med pillren. Eller så slutar jag först, och ångesten ökar som resultat. I vilket fall som helst blir resultatet detsamma:

Jag mår skit. Att må skit är ju inte så kul, förstås. Inte när det betyder att jag blir dels däckad största delen av dygnet, sen dels maniskt uppskruvad, frenetiskt genomlevande alla känslor i mitt register, och allvarligt funderande på meningen med allt.

Och just idag, efter ett hemligt uppehåll på några dygn, hittar jag ett helt nytt sinnestillstånd:

Jag är äntligen sur!! Riktigt rejält ettersur. En äkta bitterfitta, utan förmildrande godhetsideal och självutplåningslust.

Plötsligt gottar jag mig åt hämndplaner på alla jävlar som utnyttjat mig. Hatar dem. Det de gjort. Blir argt och sunt förbannad. Min själ skriker av vrede åt dem, så som jag, i något förfinad form borde ha gjort i det verkliga livet. Föraktar deras låga tilltag för egen vinning. Hugger tillbaka. Min stingande bakdel snärtar till deras hälsenor och injicerar mitt skorpiongift. Jaså. Ni trodde ni skulle komma undan? Ni trodde jag skulle glömma och förlåta med automatik, bara för att jag gjort det hittills? Ligga där som en krälande slav under era fötter? Så fan heller.

Och det är då jag fattar. Det doktorn skrev ut var inte lyckopiller: det var snällpiller!!!

 

Nej, jag rekommenderar inte folk att sluta äta sina mediciner. Ja, jag lyder snällt ordinationerna efter varje trotsig protest. Men en lagom dos ångest hjälper en att se och vilja bryta med den djävulskap man utsätts för. Kvinnors PMS tex kan vara en oerhörd tillgång för att den hjälper en våga vara arg, trots sin fostran till ”fin flicka”. Killar har liknande sporrar att få vara förbannade, men de har ju inte heller samma kulturellt betingade pressen att vara snälla.

När jag var liten sjöng Gullan Bornemark ”sudda sudda”: ”…då tog hen på sin sura min, så arg och dum och trist…”

Då skulle det suddas. Och visst, sudda bort onödigt sura miner, världen behöver lite leenden, och det kostar inte mycket att göra nån glad med ett extra leende. Utanpå. Men den där ettersyran inuti: Den ska inte suddas. Den ska fräta och kännas och bränna tills vi gör något åt allt som får göra våra liv till pest. Känslan av att bli kränkt ska tvinga oss in i handlingskraft. Ta hjälp om du inte kan det själv. Gå med i en förening om det behövs. Kanske du till och med måste bli rabiat aktivist innan det börjar kännas bra. Men det är det värt!

Men rätt gott är det också att bara få sitta i sitt eget lilla hål i verkligheten och gotta sig i bitterbeska återblickar. Och veta att det är helt okej. Som min lista på tips för att stressa ned föreslog:

”Låtsas att du är mänsklig”

maj 7, 2007. ångest, bitter, förbannad, lyckopiller, medicin, politik, serotonin, sudda, sur.

3 kommentarer

  1. Agatha replied:

    Bara för dig…

  2. trollhare replied:

    Släpp fram bitterfittan! Skrik och var överjävlig! Det behöver du!

    *kramar om*

  3. meknow replied:

    Tack!

Kommentera

Trackback URI

