Självförverkligande onda cirklar: Ingen burka på nattklubb.

 

Är du inte klok?

Fattar du inte att det kan gå illa, att du kan råka ut för nåt, bli våldtagen?

Och du måste inse att du inte skulle få nåt stöd – om du blev våldtagen efter att själv ha bjudit hem en arab du just träffat på tunnelbanan, eller följt med en kille hem till hans lägenhet.

Jag är för naiv. Jag borde veta bättre. Eftersom det är så domstolarna dömer: Kvinnor får inte ta sig friheten att umgås med killar som om vanligt kompisskap var möjligt.

Så domstolarna bedömer orsak och verkan: Att bete dig som en öppen och trevlig person mot en man fastän du är kvinna medför att du får skylla dig själv om han känner att han måste få knulla, och du signalerade ju tydligt genom att följa med in att det var det du ville. (Och då är det inte våldtäkt hur mycket skador du än får…)

Vilket leder till att jag tvingas acceptera deras princip för tillåtet umgänge (bjud inte hem nån. följ ingen hem).

Vilket leder till att ”alla vet” att man inte kan bjuda hem mannen.

Vilket leder till att domstolen kan tillämpa regeln att jag själv valt våldtäkten genom att bjuda hem honom.

Vilket leder till att jag begränsar mina tillåtna beteenden.

Och så vidare.

 

Är det bara jag som tycker vore enklare och rättvisare om man tydligt lärde ut gränserna genom att stena mig om jag inte bär burka, än att man säger:

Du bor i ett jämställt och fritt land och får ha vilka kläder du vill, träffa vem du vill och bete dig hur du vill.

 

Och sedan straffar mig när jag, oskyldig, utsätts för våld, med att förklara att jag borde vetat att det i Sverige inte egentligen är tillåtet.

 

Edit: Insåg att etnisk kommentar kunde misstolkas. Ändrat. Kommentaren jag fick just den gången fick dock stå kvar: Vänner har varnat mig för mitt gästfria sätt i alla sammanhang, men de varnar mig speciellt för andras uppfattning om män från andra kulturer än den infött svenska. Blir jag våldtagen av en svensk är det ändå lite otur. Blir jag våldtagen av en ”arab” är jag helt dum i huvet som umgicks med honom. Sådant tankeklimat finns tyvärr fortfarande både i allmänhet och i domstolar. Och ett förtydligande till: Nej, jag har aldrig själv utsatts för sk överfallsvåldtäkt.

Andra bloggar om: , , , , , ,

maj 28, 2007. burka, domstol, skuld, våldtäkt.

2 kommentarer

  1. Dresscode med våldtäktsindex « Långsamma tankar replied:

    […] har skrivit om hur svårt jag tycker det är att kunna bedöma klädseln man får ha i Sverige. Vem […]

  2. kontakt replied:

    Maria-Pia Boëthius gjorde den här sammanfattningen (inte ordagrant, har inte källan här): det är inte kvinnorörelsen som hävdar att alla män är potentiella våldtäktsmän, utan resten av samhället.

Kommentera

Trackback URI

