Den lyckliga horan i Havanna?

Igår var jag och hörde Peter Carlsson och de blå grodorna. Mycket musik, mycket varierat, mycket Evert Taube. På vägen hem kunde jag inte släppa texten till ”Flickan i Havanna”. Taube skrev enligt uppgift själv om den:

”En visa om huru det täcka könet uppenbarar sig i ett fönster och på detta enkla och oskyldiga sätt så småningom blir ägarinna av en vacker ring, vilken i sista versen pryder hennes hand.”
Evert Taube, Dikter, 1955.

Men jag ser inte en snäll sjöman som ger bort sin 15-pundsring till den vackra flickan av sitt hjärtas godhet. Jag ser kroppar som säljs och förnedras, själar som hotas och skadas, liv som ödeläggs, där fattigdomens rand möter de köpstarkas flodvågor av ohöljd lust och tro på att allt som kan köpas för pengar, har man rätt att köpa för pengar.

Vi tänker samma sak i butikerna: Finns det måste det vara okej att jag köper det. Jag ändrade texten i de två första verserna:

Flickan ifrån Riga

Mel: Flickan från Havanna

 

Flickan ifrån Riga,
hon har inga pengar kvar,
tvingas av sin traffiker,
vinka åt en karl.
Kom du glade sjömatros,
du ska få min röda ros!
Jag är vacker!
Du är ung!
Sjung, av hjärtat, sjung!

 

Litet barn i världen,
gömd bak dörr av cederträ.
Svensk turist därinne,
barnet på hans knä.
Jag har pengar, jag är kung!
Måste tömma få min pung!
Du är vacker!
Du är ung!
Sluta grina, sjung!

Men jag utmanas av Fredriks blogg. Hans text är en uppmaning att tänka till. En lovsång till de människor som viger sina liv åt att, frivilligt, utföra sexuella tjänster.

Jag har oftast svårt att tänka att dessa människor finns: De man kallar för ”lyckliga horor”. Jag ser det som den klassiska myt som får sexköparen att må lika bra som den svenska familj som anlitar svartjobbare. Från Polen, från Filippinerna. Jag gör dem en tjänst. De behöver pengar, jag har pengar, och jag behöver deras tjänster. Man är lite stolt över att gå utanför den anonyma staten. Får vara någon stackares välgörare, så de kan skicka hem pengar till sin familj.

… på det att varken polska eller svenska lagar någonsin behöver anpassas till att medelinkomster och livsförhållanden skiljer sig så radikalt att vi på nytt kunnat skaffa trälar och tjänstehjon….

 

Sverige hade trälar en gång i tiden. Boken trälarna filmatiserades och gick som dåligt animerat barnprogram som skrämde nätt och jämt livet ur mig med sina upprepade skildringar av våldtäkter, som fick mig att rädas bokserien oerhört länge.

Men trälarna fanns. Vårt samhälles slavar. Livegna. Varför? För att de var tröga och behövde vårt beskydd? För att de blev lyckliga över att få till ett mål mat?

Visst: För att de var maktlösa. Deras liv var till salu. Deras arbetskraft och reproduktiva förmåga. Tom deras barn var en handelsvara.

 

Allt detta reformerades bort, sakta och säkert. Trodde vi, för att vi så gärna ville tro det. Men det var bara ytan av våra marker som växte. Våra trälar finns kvar, för vi köpte gemensamt in nya, och satte dem att slava för oss i omvärlden för underbetalning och med orättvisa lagar och orättfärdig maktutövning. Utom synhåll. Utom känsel- och riktigt empatihåll. Med blod svett och tårar tvingas världens fattiga befolkning driva upp föda, kläder, och leksaker ur en pinad jord, för att vi ska kunna leva gott. Men vi ser dem inte. Så de finns inte.

Utom när de står vid vår dörr, i form av den något mindre förträlade kroatiska städerskan, och den polske rörmokaren, och den filippinske tandläkaren som gör jobbet till halva priset. Och troligen svart.

 

Då ser vi dem, men vi ser hellre deras egna val: De väljer ju att komma hit. Att arbeta här där lönerna är högre. Utan trygghet. Utan papper. Isolerade från sina familjer.

Och vi hjälper dem ju. Och sparar pengar på köpet. Som ju ändå borde varit våra, för staten tar ju på tok för mycket skatt…

Och inte långt ifrån vårt resonemang finns torsken.

De prostituerade väljer själva. Och lever gott. Och måste inte ens egentligen jobba, sex är ju nåt fint att njuta av, skulle själv inte ha nåt emot att få betalt för att knulla hela dagarna… Och man har ju behov, helt naturliga sådana.

 

Och de små filippinska barnen?

Det är ju bättre att de har sex med mig som är SNÄLL. Som älskar barn. Som betalar ordentligt för mig. Och som är säker på att jag inte smittar dem, även om jag aldrig skulle gå och testa mig…

Så för mig så är hela tanken på unga vackra flickor i Havanna en källa mer till oro än till romantiskt drömmeri.

 

Åh, lilla Havanesiska flicka, visst unnar jag dig din vackra juvelbesatta ring. Men inte hjälper den dig mycket: Nu när den sitter där på ditt finger kommer sista verserna ur originaltexten:

 

Flickan i Havanna
skådar då med tjusad blick
ringen med rubiner,
som hon genast fick.
Ringen kostar femton pund!
Stanna du – en liten stund.
Jag är vacker!
Du är ung!
Sjung, av hjärtat, sjung!
Flickan i Havanna
hon har inga pengar kvar,
sitter i ett fönster,
vinkar åt en karl.
Handen prydes av en ring
och kring barmen crepe de chine.
Jag är vacker!
Du är ung!
Sjung, av hjärtat, sjung!

Tror någon att hon, fortfarande utan pengar, sitter där i sitt fönster för att det är trevligt med lite visuell manlig trevnad?

”Detta enkla och oskyldiga sätt” som Taube skriver om lär inte försörja henne i många dagar och veckor..

 

Världshandeln är en smutsig och cynisk hantering av människoliv, baserad på våra olika lotter i livet. Sexhandeln är inget undantag. Jag vill inte se den förskönad för att slippa veta vad som händer. Jag vill våga se, även om det svider så att ögonen tåras.

 

(Andra tankar om prostitution kommer om någon dag.)

 

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

juni 10, 2007. Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

