Du ska inte må bra

Du ska inte må bra, sa han.

Du förstår, de där sakerna som du gör. De som upptar ditt hela sinne. Det du gör helhjärtat och gärna. Vet du varför du gör dem? Det är för att det känns bra. Eftersom du inte vill må dåligt.

Så du måste sluta upp med dem. Sluta ha sådär roligt. Tvinga dig att sitta ner. Regelbundet. Och må dåligt. För det kommer du att göra.

Så vi ska se till att skaffa dig ett jobb där du har riktigt jävla tråkigt. Sa han inte, men menade det. Ett, sa han, där du helt saknar input, där allt är låst till rutiner, där dina speciella begåvningar inte kommer till sin rätt, för du måste må dåligt.

Så det är inte bra när du mår bra.

Men… Sa jag. Om jag gör det jag kan när jag kan, som så många andra gör. Inom de fält jag är magnifik på. Då kan jag tillföra vårt samhälle något, något som just jag har större..

Det blir nåt annat än det arbete du kanske tänkt dig. Avbröt de. Varför skulle just du tro att du behövs? Du ska sitta ned och låta bli att må bra, förklarade vi ju. För det är så bra för dig. På lång sikt.

Om du har panikångrest kan du ändå gå till jobbet. Det är ju bara jobbigt på kort sikt. Panikångest går ju över.

Se det på lång sikt.

Akta dig för allt som får dig att må bra. Du gör det ju bara för att slippa må dåligt.

september 3, 2007. Uncategorized.

2 kommentarer

  1. elmindreda replied:

    Lysande.

  2. Tarald Stein replied:

    Jeg har ikke lest denne posten før, men den er glimrende skrevet! Akkurat så er det. Kan jeg få låne den? Og linke hit, selvsagt.

Kommentera

Trackback URI

