Onödigt röda lögner

Jag har försökt få tag på dig, säger personalchefen. Jag har ringt flera gånger.

Ja…ha? Säger jag. Som ju har både nummerpresentatör och telefonsvarare på både hemtelefonen och mobilen. Och inte finns hennes nummer, och inget besked, såklart. Ändå säger hon det. För att komma i bättre dager, som om det gick att efterhandsfabricera ett aktivt engagemang i mitt fall. Så det inte ska märkas att hon missköter sitt jobb.

Precis samma sak gjorde mitt ex. Jag skickade nya adressen i mitt senaste brev till [vår dotter]. Säger han. För adressen till honom behöver jag ju när vi ska dit med dottern och hans nya kvinna har ju skickat ett flyttkort. På min begäran. Men, mitt senaste brev? Han har ju aldrig någonsin skickat ett brev? Vem försöker han lura, vi måste väl, precis som med personalchefen, vara lika medvetna om att han blåljuger bägge två?

Jag har förstått vita lögner. När de är som bäst är de tänkta att skydda och rädda nån. Och deras motsats måste väl vara svarta, de lögner vi hittar på för att skada och förgöra.

Men nånstans trodde jag att en grundförutsättning för en lögn borde vara att det fanns nån sorts möjlighet att någon skulle tro på dem.

De röda lögnerna fungerar för mig som tjurfäktarskynket. De suger min blick till sig. För vad i hela friden menar människan? Lever den i en värld där de lurar sig själva så effektivt att de inte anar att vi andra kan tänka och se igenom dem, när det de säger är uppenbart osant? Förstår de inte själva att deras förtroendekapital devalveras ned mot noll?

Andra bloggar om: ,

september 15, 2007. Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

