Skaffa ingen sommarkatt – skaffa en hemlös!

Jag satt i tvättstugan idag, på en bänk. Och kom plötsligt på det: en enkel lösning på sömnproblemet för de hemlösa.

I nästan varje område med flerbostadshus finns en eller flera tvättstugor. Alla har tillgång till rinnande vatten. Flera av dem har en toalett på plats. Många har elekronisk bokning. Alla står oanvända på nätterna. Och nästan alla är uppvärmda.

Gör så här:

  • Kontakta din husvärd och få tillstånd
  • Hitta en eller flera hemlösa.
  • Skriv ett nattsovarkontrakt
  • Förse de hemlösa med varsin tvättnyckel.
  • Skaffa en säng med madrass, täcke och kudde.
  • Lägg en högsängkläder och handdukar i en låda, och ställ en tvättkorg bredvid.

Nu fixar värden att den hemlöses nyckel släpper in denne efter sista tvättiden, det är oftast runt 21 eller 22. Tidigare på helgerna. Din hemlöse har tillgång till ett uppvärmt rum med toalett i ett låsbart rum där man slipper bli både bortkörd, förfrusen och utsatt för våld och andra brott.

Avtalet behöver inte omfatta att din hemlöse tvättar lakan och sånt efter användning: Med tvättmaskiner på plats tvättar man lätt en uppsättning lakan etc själv innan man går till sängs om inget fins i rena korgen.

Enda kravet är att man håller snyggt efter sig, typ ”lämna rummet i det skick du önskar finna det”, och att man går därifrån innan tvättstugan öppnar.

Om det inte funkar är det enkelt för värden att spärra kortet för den som misskött sig.

Så, vad säger ni? Du har tid på dig att få det att funka innan det blir kallt igen. En egen hemlös ger klart bättre samvete än en sommarkatt…

mars 31, 2008. Uncategorized.

4 kommentarer

  1. plastbaronen replied:

    Skitbra idé. Tror att de flesta hyresvärdar skulle protestera, dock. Jag läste om nåt soprum där hemlösa hade övernattat, och hyresvärden ville inte ha dem där, så han skaffade lås på soprummet.
    Det är lås på soprummet här också. Varför har man lås på ett soprum, om inte för att slippa hemlösa? Det är ju knappast nån som vill stjäla sopor.

  2. Mikusagi replied:

    Det låter smart men jag vet inte alls hur det fungerar med elektroniska tvättstugor
    och som Plastbaronen säger, hyresvärdar gillar väl inte hemlösa?
    Dessutom vet jag inte om jag vill träffa på en icke-boende i källaren. Träffar jag på en granne där och det händer något, kan jag lätt anmäla då jag vet var denne bor, men en hemlös eller annan utomstående kan ju springa iväg. Nu låter jag som en hemlöshatare. Det kanske jag är också. Det vore väl konstigt om någon som får bo i tvättstugan vill begå en våldshandling mot mig, men jag förstår inte människor överhuvudtaget så… jag kan inte säga huruvida det är troligt eller ej. Jag litar inte på mina grannar hellre men som sagt, de är mer utsatta eftersom jag vet var deras brevlådor bor.

  3. meknow replied:

    Plastbaronen och Mikusagi:

    INGEN vill ha en hemlös. Ingen vill att de ska bo i deras områden, nära deras arbetsplatser, nära deras arbeten. Inte vid deras barns daghem. De ska bo Nånannanstans.

    Samtidigt bekymrar sig alla över de stackars hemlösa. Särskilt till jul. Då tycker man att nån borde bry sig. Annan.

    Det jag vill visa på är hur lätt det är att göra det till NånAnnans problem. Det finns ju tex inga lokaler, inga pengar, ingen… vilja! men det säger man inte.

    Om man ställs inför faktumet att man inte måste upplåta sitt eget sovrum / gästrum / vardagsrum för att hjälpa hamnar man närmare den obehagliga sanningen:

    Vi vill inte HA de här människorna. Inte i VÅR tvättstuga… Ingenstans…

    Och självklart ska väl ingen EGENTLIGEN behöva bo i en tvättstuga. Men inte heller på gatan, i portuppgångar, eller hos polarn som BARA utnyttjar dig sexuellt men inte slår…

    Självklart ska det vi kallar staten gå in. Men vi måste kanske vara beredda att våga tänka tanken att eftersom vi bor i ett land där det finns hemlösa angår det faktiskt just mig.

    Och fortfarande känner jag vilket slöseri det är med alla dessa uppvärmda rum, medan människor förfryser sig kalla vinternätter.

  4. Sol replied:

    Intressant frågeställning. Dessutom intressant eftersom man möjligen (kanske) verkar kunna tänka sig att ha en hemlös i ett soprum eller i en tvättstuga där man bor, men knappast i sin egen soffa / sitt eget gästrum. Tål att tänkas på, tycker jag. Varför ska man inte bjuda hem hemlösa till sina outnyttjade rum, varför ska de behöva nöja sig med en madrass på golvet i en tvättstuga?

Kommentera

Trackback URI

