Konstig mamma del 2: Dagis

Jag var lika konstig när mitt barn började på dagis.

Man förstod ju snabbt att nåt var fel. Mamman var alldeles för engagerad i sitt barn. Alldeles… fel.
Så när barnet var två år hade man ett föräldrasamtal och förklarade att barnet var konstigt. Och att det berodde på mamman.

Hon är ett ensambarn, ett utanförbarn, hade man redan tidigare förklarat. När min ett-och-ett-halvtåring inte lekte med de fyraåriga andra barnen. Och det var ju väldigt underligt.

Istället ville hon lägga pussel med en personal. Eller sitta och rita. Gud, så jobbigt, när hon istället hade kunnat leka med de andra i lekrummet.

Så nu, när hon var två, förklarade man lite tydligare som var fel:

Jag fyllde hennes lekbehov hemma. Det var därför hon inte lekte (på rätt sätt) på dagis. Kunde jag vara snäll och inte leka med henne hemma?

Och så pratade jag med henne om fel saker. Jag menar, bara för att hon vistades på sjukhus regelbundet, och hade en döende mormor behövde jag väl inte prata med henne om sjukdomar?

Kunde jag inte sluta prata med henne om allvarliga saker?

Och förresten, överhuvudtaget, jag förklarade, lärde henne saker, visade henne saker…

Kunde jag inte sluta med det också?

Jag undrade försynt hur jag skulle förhålla mig hemma till mitt barn. Inte prata om saker, och inte leka. Vad skulle vi göra?

Ni kan väl… umgås normalt!

_____________________________

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

april 19, 2008. Etiketter: , , . Uncategorized.

3 kommentarer

  1. Tarald Stein replied:

    Strålande! Heldigvis har ikke jeg støtt på noen sådana dagis-anstellda. Jag er umgefär som du var, med unntak av at jag inte leker så mycket med min dotter.
    Kram till båda två!

  2. Fredrik replied:

    jeg funderer på hvilke kommentarer mine foreldre fikk.. ;D

  3. Josephine i Bryssel replied:

    byt förskola!!!! är de dinosaurier eller vad???

Kommentera

Trackback URI

