Kräftfest för alla i området!

En kompis berättade just om sin ovilja att delta i den ”trevliga höjdpunkten” att gemensamt städa den gemensamma gården – de bidrar gärna med annat, men trådgård är inte deras grej… Påminner om basar-bakar-maffians attacker varje år om man har barn för vilka det skall samlas pengar…

Men det inspirerade mig till att delge denna berättelse från min nuvarande hyresgästförening!

Det vankades augusti. Sommarens ”grillfest för hela familjen” hade aldrig blivit av. Så nu skulle det bli kräftskiva! Klockan 19 på lördag! Föreningen står för kräftorna, du för drickat! Anmälan är inte nödvändig, men hör helst av dig så vi vet hur många vi blir, och hur mycket kräftor som ska köpas in!!

Duktig som jag ibland är ringde jag och anmälde två. Varav jag som deltidsvegetarian inte tänkte äta kräftor. Vilket kompenserades av att dottern, ca 12, älskar dem.

Nästa dag ringer ordföranden…

Hon behöver förklara ett och annat för mig, nämligen. Det stod ju kräftskiva! Då måste jag väl fatta att man inte kan ha med barn?! Folk kommer ju att dricka sprit! Och sen var det orättvist för de andra barnen, som leker på lekplatsen bredvid, de får ju inga kräftor!! Och så kommer kräftorna inte räcka – de har ju redan köpt in dem…

Men… säger jag. Jag behövde ju inte ens anmäla oss? Och jag betalar väl lika mycket i medlemsavgift som ni andra? Jag som tycker det är konstigt att folk ska dricka sprit kl 18, bland barnen på lekplatsen, och som inte fattar varför inte de andra barnen också skulle kunna få kräftor om detta är ersättningen för en familjefest, är tydligen ute och cyklar.

Ni kan väl komma på julfirandet istället.

Efter mycket om och men ringer hon och meddelar att hon nu (suckande) ordnat bordsplaceringen så vi sitter bredvid Gustavssons. Som inte super. Så vi får väl komma då, om vi prompt måste…

På festen dyker det upp ungefär fem familjer. Så kräftorna räcker. Men det intressanta, när jag pratar med familjerna, är att två av dem är såna som inte längre bor här. Döttrar till lokala hyresgästföreningens ordförande. Med familjer. Inklusive barn. Som visserligen äter varmkorv, men ändå.

Och efteråt går kvarvarande oöppnade paket med smör ost och kakor till dem som hjälpt till. Dvs ordföranden med familj, och tre till.

Mm. Att vara ordförande kan vara ett billigt sätt att ordna kräftskivor till sin släkt. Synd bara att det finns dumma grannar som aldrig fattar vad man säger.

_______________________________

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

april 19, 2008. Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

