barnsliga könsroller à la tittmyran

Under min dotters tidiga dagistid var jag mycket medveten om könsroller och om hur vi tidigt lär våra barn hur de ska leva upp till dem. Jag hade läst reportagen från förskolan tittmyran. Och om hur man där filmade och analyserade sitt arbete med barnen: när man såg sig själv på film blev det så uppenbart, det man gjorde…

Hur barnen bemöttes med helt olika krav och helt olika språk, både rent verbalt och kroppsligt. Att man kunde motverka det aktivt. Om man har pojkar och flickor vid samma bord, servar flickor pojkar. OPojkar ber inte om nåt, för flickorna läser av dem och förstår vad de menar.  Om pojkarna hamnar vuid ett eget bord tvingas de lära sig två saker:

  • Man måste formulera sig, och be om nåt för att få det.
  • Man behöver hjälpa andra att nå det de inte når själva.

Och flickorna får äta i lugn och ro.

Att göra aktiva gruppuppdelningar för vissa saker stärker alltså jämställdheten, för att man tvingar bort den annars automatiska rollfördelningen.

 Jag var eld och lågor: Vi kunde ändra tingens ordning, redan nu, skapa en ny generation däer alla fick samma chanser  (fick vara sig själva helt ut) oavsett vad man råkade ha för fortplantningsorgan!

Så jag frågade. Om man hade funderat på att jobba lite efter ett sånt koncept. Men det behövdes inte, sa fröken. Vi jobbar redan jämställt. Vi behandlar alla barnen här lika, oavsett om de är flickor eller pojkar.

Och så vänder hon sig inåt samlingssalen, till sin kollega, och ropar:

”Kan du släppa ut killarna på gården så de inte har sönder för tjejerna när de ska lägga pärlplattor!”

april 23, 2008. Etiketter: , , , , , . Uncategorized.

One Comment

  1. kontakt replied:

    Hehe. Det där är typiskt. Jag minns den nyutbildade läraren som kommenterade min berättelse om tvåtredjedelsregeln med en belåten min samt konstaterandet att hon minsann behandlade pojkar och flickor precis likadant.

Kommentera

Trackback URI

