Rabattmissbruk

Idag tog jag ett stort steg.

Jag håller på att, med pyttesmå steg och rejäl självövervinnelse, frigöra mig från mitt rabattmissbruk. Husägare är kanske mest bekanta med det rabattmissbruk som utförs av fyrbenta likaväl som tvåbenta varelser med naturbehov (tvåbenta brukar vara berusade innan de missbrukar din trädgård, dock).

I mitt fall är det den andra formen det handlar om: Att inte kunna motstå chansen att ”spara pengar”. En vän vid namn Åke kallar det att ”köpa priset, inte varan”, när man tycker att åkgräsklipparen är så oslagbart billig, den är ju nedsatt med 11.000:-, att man bara MÅSTE köpa den, fast man saknar trädgård.

Gissa om det är jag…

Jag kan skriva en hel bok i ämnet, men detta får räcka:

Idag, på livsmedelsaffären, säljer man lingonbröd. Två för 30:-. Jag behöver bröd. Jag tycker lingonbröd smakar helt OK. Tom datumet är okey. Så: Jag plockar NÄSTAN ned två lingonbröd i min korg. Men så går min hjärna till motattack!

Jag kollar ordinarie priset. 18.50. Jag ”sparar” alltså 3.50 på att köpa två (per styck). Tre och femti!!! Tom min helt snedtända hjärna som går in i hyperdrive av röda priser, hajar till. Och, för första gången tänker jag helt rätt. Jag ställer mig den enkla frågan:

-Är det värt 3.50 att få SLIPPA ha en extra brödförpackning med åldrande bröd väntande eller nedknölat i en redan överfull frys?

Och svaret är ju givet! (I alla fall så länge min snälla pappa handlar åt oss så snart nåt är slut!) Klart man hellre köper brödet färskt nästa gång man handlar! Och får mer variation! Hur dum får man bli. Köpa bröd man inte vill ha för att man tror att det är billigt…

För er icke-missbrukare låter detta säkert helt absurt. Ni kanske bara går förbi skyltarna till det bröd ni tycker ni helst vill ha dejn dagen. Och inte spenderar en halv dag framför jämförpriserna i försök att klura ut hur mycket riktiga lingon man får för pengarna i den dyrare rårörda lingonsylten jämfört med den äckliga sockermassan med lingonsmak.

Men för såna som mig är det en faktisk problematik! Vi som köper en CD-spelare, och därmed blir helt besatt av annonserna efteråt. Köpte jag rätt? Har det blivit rea på den nu? Hur mycket har jag ”förlorat”?

En gång i tiden sa min mellanstadielärarinna (eller om det också var pappa?) att man skulle skilja på pengar man ”tjänat” och pengar man ”sparat”. Att tjäna pengar är att få in nya pengar man inte hade. Att spara är att inte använda upp pengar man redan har.

Jag tänkte att detta skulle vara ett lite lättsamt, lätt ironiskt inlägg, för det är ju en lite kul grej att kalla detta ett ”missbruk”, men nu tänker jag att det faktiskt inte är mycket att skämta om. Folks förhållande till pengar är nåt som berör varenda en, varenda dag, och som bär en enorm symbolisk betydelse.

Hur vi använder våra pengar är en tydlig markör. Av nåt. Lite olika vad, beroende på vem man frågar. Men för mig är det faktiskt ett problem som ställer till en del svårigheter. Och dagens övning var en tydlig vändning som jag behövde. Jag är lyckligt nog lottad att kunna ha tillräckligt bra ekonomi, numera, för att inte behöva fundera på tre och femti. Jag tänker inte ens med nödvändighet på de barn som dör i onödan för att jag inte sparar in dem och sänder via Lutherhjälpen. Ni vet väl att typ 60 öre kan rädda ett barn från diarrédöden? Som liten skulle jag känt att de sex barn jag nu stal vätskeersättningen från skulle dö en plågsam död.

Idag vet jag att rättvisa i världen inte är helt beroende av min ekonomi. Bara lite. Våra val HAR effekt. Men det måste finnas en frisk människa inuti mig för att jag ska kunna hjälpa till att skapa en bättre värld. Blir jag friskare i mitt förhållningssätt till omvärlden, pengarna, reklamen och rabatterna, och det inte kostar mer än tre och femti, är det en rätt bra investering…

_________________________________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

maj 6, 2008. Etiketter: , , , . Uncategorized.

5 kommentarer

  1. trollhare replied:

    Du avstår från att köpa. Jag var mer sån att jag avstod från att äta. Och att sova i sängar och sitta på stolar. Iaf i perioder…

  2. Elijah replied:

    Om du spar 3.50 per förpackning bröd, men 80% av brödet i förpackning nummer två blir för torrt för att äta innan du hunnit öppna den, så blir kostnadsläget plötsligt ett helt annat 😉

    Jag säger som så.. att om du köper en färskvara som en limpa bröd, och du bara behöver en, så förlorar du ju faktiskt 30 minus 18.50 på affären om du köper två limpor. För hur mycket
    man än ”sparar” på rabatten, så sparar du allra mest på att inte köpa varan alls.

    Så nu kan du ju tänka för dig själv att du faktiskt sparade elva kronor och femtio öre
    när du sist handlade bröd. Sparade på riktigt!

    Skänk 7 kronor till hjälporganisation, och du har fortfarande mer pengar kvar än om du hade tagit det där ”erbjudandet”. Härligt!

    Jag var också en av alla anonyma rabattmissbrukare. Men idag har jag mottot ”billigast är att inte köpa alls”, och tänker som så, att om jag inte hade tänkt att köpa något innan jag såg rabatten, så är det knappast något jag behöver. Är det rabatt på något jag ändå tänkt köpa, så passar jag på.

    Lycka till med tillfrisknandet! 😉

  3. Elijah replied:

    Fotnot: Alla rabatter som kräver att du köper fler av en vara än du tänkt köpa från början, är inga rabatter – de är merkostnader.

  4. muddle replied:

    Muddle says : I absolutely agree with this !

  5. Minou replied:

    En period bestämde jag mig för att aldrig acceptera en ”med på köpet”-vara. Eftersom de fick mig att köpa onödor. Vill man prompt ha en necessär kan man väl köpa det, istället för att köpa elva bokklubbsböcker för att ”få den gratis”.

    Så, tanken var, att om man måste kasta gratisprylen varje gång tröttnar man snabbt på att falla för erbjudandena. Jag lät ju bli dem. En kort tid…
    😀

Kommentera

Trackback URI

