småbarnsbetyg

Jag tar mitt barn till BVC. De mäter hur lång och tung hon är. Självklart har jag rätt att få veta hur hon har vuxit. Siffrorna behövs för att man ska veta om barnet börjar avvika, för då måste man ta reda på om nåt är fel.

Jag lämnar mitt barn till skolan. De kollar, hoppas jag, att hon kan ta till sig läsningens viktiga kod, och siffrornas magiska liv. Om deras tester visar att nåt är fel, tar jag för givet att de på nåt sätt kan uttrycka detta, att jag meddelas, och att man börjar felsöka.

Det borde vara samma sak – en enkel feedback för att inget barn ska bli utan viktiga insatser. Och, kanske viktigare: för att utvärdera inte ungarna, utan deras skola och lärare. Kontroller för att se att ungarna får rätt stöd är en förutsättning, eftersom så många barn har problem med dyslexi. Tänk er en skoltrött lärare som inte alls engagerar sig, och inte har koll på om ditt barn får det det behöver. Om inga kontroller alls görs – hur vet rektorn och du som förälder att läraren måste tas i örat eller slängas ut? Idag finns i skolvalskatalogerna (för högre årskurser) en siffra på hur många som klarar godkänt. Är det 40% i en skola och 99% i en annan, tvingar det fram en reaktion.

Ska ungen ha dessa resultat i form av ett ”betyg” alt ”betygsliknande dokument”? Tja, ger BVC betyg till barnen? De har mätverktyg. Och värdena får man tillgång till. Skolan har sina mätverktyg. Tex kollar man läsfärdigheter med en standardiserad skala, kallad LUS (läsutvecklingsschema). Inte blir det en ”sorteringsskola” för att jag får resultatet på ett papper och kan ta med det till pappan, som inte kom på föräldramötet, till PBU, som funderar på om ungen klarar sig bra, etc.

Men ge mig istället en utvecklingsplan för mitt barn! En beskrivning av barnets styrkor och svagheter baserad på barnets, förälderns och skolans uppfattning. Och ett program för vad man skall, respektive inte skall försöka påverka, hur det ska göras, och vem som ska göra det.

Ge mig sen ett samtal där man följer upp. Gjordes det som skulle göras? Funkade det? Vad gör vi nu då?
Och så en ny, reviderad, plan.

Skriv in det som är relevant.
Då är väl de flesta föräldrar OCH skolledningar trygga i att barns problem kan fångas upp och att samverkan med hemmen blir optimal (om föräldrarna alls dyker upp – alla gör inte det…)
Man skriver in även sånt som problem att komma i tid (ska vi skicka nån att hämta upp barnet på morgonen?), mobbning, trivsel och sånt där ”flum” som ”kunskapsskolan” inte ska syssla med: ungen är tydlig rasist, tex. Är det nåt vi borde försöka påverka? Hur då? Och vem, och när?

Så vill jag ha det. Inte en enda siffra att vifta med framför morfar för att få belöning, eller framför en arg förälder för att få stryk. Men en noggrann och tydlig uppföljning av att skolan (inte ffa ungen) lyckas med sina mål. Och, när man blir äldre: ett bevis på att man når dit man ska.

___________________________________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

maj 25, 2008. Etiketter: , , , , . Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

