Med andra ord

En vän till mig använder en lite finare omskrivning när hon behöver nyttja tobak. Och det funkar bra -men det har för henne blivit så synonymt med ”att röka” att hon först inte uppfattade det komiska i situationen:

Vi har promenerat, utomhus, i nära två timmar. Och ska just gå upp för trappen till mitt hus, när hon saktar in:

-Jag tror jag ska ta mig en nypa frisk luft…

******************
Och på Astrid Lindgrens barnsjukhus skulle jag önska att man blev bättre på eufemismer (förskönande omskrivningar). Barnsköterskorna är väldigt vana vid småbarn. Och vid cytostatikakurer måste allt urin samlas, vägas, och testas.

Tonåringen sitter med sina jämnåriga besökare och spelar kort, när nån rycker upp dörren, stormar in, och hojtar:
– Johanna, du måste KISSA PÅ POTTAN!

Tack. Underbart välgörande. Vad sägs om:

”Johanna, vi skulle behöva ett nytt pH-värde.” ?

juni 3, 2008. Etiketter: , , . Uncategorized.

One Comment

  1. Per replied:

    Det är imponerande hur folk som verkligen borde veta bättre inte tycks göra det iallafall. Mött samma attityder hos vissa ledsagare och annat folk. Tur att det åtminstonne finns några som tänker steger längre.

    Du skriver bra.
    🙂

Kommentera

Trackback URI

