Se mig i ögonen när vi talar

Imme skriver om ögonkontakt.
Han har lärt sig hur man kan hantera ögontittandet även om man är autist. Själv tror jag att jag tittar rätt lagom, men det går inte automatiskt!

Anekdot ett:
Jag hade läst att kvinnor inte ”får” möta en mans blick särskilt länge innan hon anses vara ”intresserad”. Man måste lite blygt titta bort för att vara fin flicka.

Jag testade det på jobbet en dag: Jag tittade en kollega, man, i ögonen UTAN att vika undan med blicken, medan vi fikade. På eftermiddagen erbjöd han sig att köra mig hem, vi var sist kvar, och i bilen undrade han om jag ville ha sex med honom. Nu hade jag inte ”tittat” för att bjuda ut mig, utan för att jag tyckte att det verkade orättvist att kvinnor inte skulle få titta vart de vill!

Ett enkelt nej räckte bra, och han förklarade att han hade frågat just för att jag hade tittat på honom. Typ ”som att du ville nåt särskilt”.

Så att INTE titta för mycket i ögonen är en rätt bra strategi för autister!

Anekdot två:
Jag har ägnat massor av ”se nån i ögonen när man talar”-tid åt att försöka komma på HUR det ska gå till om man som jag skelar och byter ledande öga med jämna intervall. Jag menar så här:

Ska ditt vänstra öga se in i den andras högra, och ditt högra i hens vänstra? Eller ska man titta med båda ögonen in i den andres ena? och i så fall i vilket? Jag känner mig inte riktigt lugn med att titta i det ena, det är ju bara ”halva” personen. Så då byter jag mellan ögonen. Så känns det jättekonstigt: flacka mellan deras ögon, det tror jag inte folk gör..? Så tittar jag på nästippen för att försöka ha min blick täckande båda deras ögon…

Detta blir mycket mer påtagligt om man sitter riktigt nära så att ens egen blick måste flytta sig flera millimeter i sidled för att fånga ”andra” ögat. På håll spelar det iongen roll, då ser man ju båda automatiskt!

januari 30, 2009. Uncategorized.

11 kommentarer

  1. Immanuel Brändemo replied:

    Vilka komplicerade grejer vi har för oss, bara för att försöka ”göra rätt”…

  2. shyshygirl replied:

    hej jag hittade hit via trollhare. har inte bloggat så länge men har försökt att hitta bloggare som bloggar om funktionshinder. Hoppas det är okej att din blogg finns på min bloggroll. Bloggar på engelska.

  3. plastbaronen replied:

    Ha ha… 🙂 Jag BRUKADE aldrig ha några problem med ögonkontakten i samtal, förrän jag läste en bok om kroppsspråk för något år sedan och där stod det om för kort/för lång/ lagom ögonkontakt. Och sen dess har jag inte kunnat prata med folk utan att oroa mig över ögonkontakten, så jag misstänker att mitt ögonkontaktande numera verkar ganska konstigt eftersom jag oftast inte tittar på personen alls för att jag inte vill stirra, och då och då sneglar lite underligt eftersom man ju måste titta ibland. Så det verkar nog som om jag har något att dölja.

    Ibland kan ”hjälp” ha helt fel effekt! ^^

  4. Lotta replied:

    En tjuvkikare som ger dig ett pris. Här: http://latchjo.blogspot.com/2009/02/titta-vad-jag-fatt-igen.html

    Tittar i ögonen och lovar att återkomma

    /LOtta

  5. skimmer/Lena replied:

    coola ideer, jag brukar allltid se hur andra ser på varandra.
    hit vill jag komm tibx.

  6. Miss Dopamin replied:

    Hej! Jag hittade ingen email adress till dig så jag skriver här, hoppas det är ok! Det är så att jag läste en kommentar som du lämnat på Trollhares Blogg för ca 1 år sedan, angående adhd. Du skrev att överläkaren på Hässelby-Vällingby Psyk vägrar ge vuxna adhd-diagnoser. Jag har själv en adhd-diagnos men försöker hjälpa en god vän med att få en adhd-utredning, och vi bor i Hässelby – har du mer info om detta? Vore jättesnällt om du kunde berätta vad du vet. Stor Kram från Miss Dopamin
    du kan mejla mig på

    skogshuldran@gmail.com

  7. ug replied:

    hej! jag stirrar/tittar alltid folk i ögonen rätt ordentligt..eller ok, inte stirrar..men jag vet vad jag vill, gillar att titta på och ögon-kommunicera med folk och är inte det minsta skraj, dock hänsynsfull (stirrar inte som sagt). och ja! speciellt när jag var yngre var det många män som skulle reagera när jag, från mitt perspektiv helt normalt, inte vek undan med blicken och tittade rakt i ögonen. och många fick för sig att det handlade om ngt seksuelt (ironi). det gjordes en populärvetenskaplig undersökning på BBC science där män fick se bilder på kvinnliga blickar a la olika känslor och 60% blev svaret ngt sexuellt fastän det kunde vara känslor typ ”trött”, ” nyfiken”, ”drömmande” etc..kvinnor är så sexualiserade så det är lätt att tänka in sin egen världsbild av hur saker ska vara tydligen. om de inte blir nerviga när jag tittar, så blir de provocerade ibland, fastän det är en likadan rak, normal blick som de själva möter mig med, och jag mäter dom inte ens med blicken vilket de här männen ofta gör. suck! iaf, mitt råd, eftersom jag vågar kolla folk i ögonen och kan sitta och titta på folk hur länge som helst, testa att ”ta in” den du tittar på. alltså tänk inte på ”var” du ska titta (duh! 🙂 ) utan tänk mer på att du vill ha ngt av personen, er gemensamma energi, wth. och tyck om att titta på personen. 🙂

  8. sussie replied:

    jo, men så finns det även personer med autism och eller Aspergers Syndrom som rent ut sagt stirrar på den andra som dom lyssnar på eller pratar med…

    jag har personlig erfarenhet av det..jag har Autistiskt Syndrom(Autism) o jag måste titta för att överhuvudtaget kunna lyssna o ta in vad den andra säger för att inte bli distraherad av saker runt omkring mig, vilket e väldigt lätt annars o då tappar jag precis allting..tid o rum o jag e totalt borta o den andra i sin tur blir arg för att jag inte lyssnar eller för att det anses oförskämt.

    o många människor anser mig ofta stirra genomträngande på dom o av det känner dom sig mkt obekväma..men jag måste för att kunna höra..

    så, vill den andra att jag ska höra vad den säger så måste jag titta..utan att vika av med blicken.

  9. Minou replied:

    Sussie:
    Ja. Det är jättevanligt att man behöver titta på den man talar med. Många med olika former av autism tittar hela tiden på munnen istället för ögonen. En läkare som arbetar med Autsimspektrat sa att det anses bero på att de är ”mer intresserade av det tekniska, hur ljuden blir till” än av ”människan”. Jag har en annan teori: att autister precis som hörselskadade behöver stödet i det visuella för att uppfatta orden.

    Vi läser alltså på läpparna, utan att egentligen veta att det är det vi gör. Varför gör inte alla de, och varför vi?

    För att vi inte kan sortera bort andra intryck automatiskt.

    Alltså ”hörs” en röst mindre i förhållande till omgivningsljud MINDRE för en autist vars hjärna nås av tusen andra stimuli som alla vill ha exakt lika stor uppmärksamhet.

    Med ett filter på, urskiljer man tydligare vad som sägs och är mer fri att låta sin blick vila var som helst. Precis som du säger: ser man på annat tar även synintrycken av allt annat över! Och man hör inte lika bra vad som sägs.

    Bra kommentar, jag hade inte skrivit nåt alls om alla dem som MÅSTE ”stirra” för att höra. Tack!

  10. Asiktskanonen replied:

    Känner så igen mig i det du skriver om att titta ffa män i ögonen. Själv tappar jag ofta tråden och slutar lyssna när jag tittar folk i ögonen och i regel hör jag ”bättre” om jag tittar på annat 🙂

  11. Maria Ebbeskog replied:

    Jag har drivit många till vansinne genom att bara prata med dem när de tittar på mej. Det är bara då jag kan avläsa vad någon säger. Att man ska titta på den man pratar med lärde jag mej när jag började i Alviksskolan. Innan dess så gick jag närmare folk för att höra vad de sa. En del av mina ”klasskompisar” tyckte att det var irriterande.En del har också trott att jag har varit intresserade av dem på annnat sätt.

    Nu vill jag ha folk på en armslängds avstånd om jag ska prata med dem. Om någon börjar prata med mej i en fullsatt buss så svarar jag inte. Sen blir jag förbannad om de bara knuffar till mej. Ursäkta jag är hörselskadad säger jag då. En gång blev jag påkörd i en affär av en anställd som kom med en vagn med varor. Jag hindrade henne i hennes arbete och sånt är ju straffbart. Hon slutade efter några månader i den affären eftersom jag ställde mej och stirrade på henne när jag fick syn på henne när jag var och handlade efter att detta hade hänt. .

Kommentera

Trackback URI

