Om ljus och mörker

Trollhare skriver en bra text om ljus och mörker.

Här kommer en text om ljuset jag aldrig sjöng rätt:

Gud är ljus, av Ingemar Olsson, min gamle stadsgranne.
Textremsan som återkom i min hjärna var:

”Ljuset vet allting om alla
Det kanske skrämmer en del
Som föredrar att gå kvar i mörkret
Hellre än avslöjas hel”

Jag tyckte det var så fint att det man var rädd för var att det skulle upptäckas att man var HEL.

Att gud inte står där och dömer ut en. Att ljuset visar att man är. Den man är. En… hel människa. Med allt det innebär.

Fast, jag satte inte en massa ord på det, bara njöt av att veta att det var så det var, att Guds goda ljus avslöjar mig HEL. Man kanske BLIR hel av att få bli avslöjad, och slippa dölja en hel massa?

Men sen visade det sig att det var jag som läst / hört / sjungit fel.

Som föredrar att gå kvar i mörkret
Hellre än avslöjas helt

Men om vi vill vandra i ljuset
Kommer vi närmare varann
Det smälter bort allting stelt och fruset
Det gör gemenskapen sann

Fortfarande är det en fin sång, tycker jag, även om min hjärna nog alltid kommer fortsätta sjunga HEL.

mars 19, 2009. Uncategorized.

One Comment

  1. Immanuel Brändemo replied:

    Jag tycker att din text var mycket bättre 🙂

Kommentera

Trackback URI

