Få saker gratis: Dentally tror inte på sina eltandborstar

– Hej jag söker Maggan Eriksson.
– Säljer du nåt?
– Nej, jag har några frågor
– Marknadsundersökning?
– Njae, jag ringer från ett företag som heter Dentally. Jag kan erbjuda dig en kostnadsfri eltandborste om du besvarar några frågor om tandvård. Det är vår senaste och bästa modell.
– Jaha, och så ska jag betala frakt och expeditionsavgift och..
– Nejdå, den är kostnadsfri, vi står för frakt och expeditionsavgift.
– OK!
– ….standardfrågor om tandborstning, tandtråd, eltandbortning….
– OK, och adressen stämmer, Postgatan 12 i Hägersten?
– Japp
– Är det så att ni är fler i hushållet? För då har jag faktiskt möjlighet att skicka TVÅ stycken, så båda kan prova den. Jaha, då skickar jag dem till Hägersten då.
– Så bra. Tack och hej.
– Vänta lite.. Vet du hur ofta man ska byta borsthuvud på den?
– Japp, samma som vanliga tandborstar, var tredje månad, och det finns företag som har prenumerationer på dem så att man får nya fyra gånger om året.
– Precis!
– Och ni har naturligtvis inte samma borsttyp, så man kan inte köpa nåt annat märke?
– Mm.
– Tack, men jag nöjer mig med två gratis eltandborstar.
– Nja, vi vill ju att ni ska kunna använda tandborsten, och då behöver ni ju.. Och de är bättre, och vi är billigast, och..
– Du berättade ju att det medföljer ett borsthuvud i varje förpackning? Då kan vi prova ut dem i lugn oc h ro. I tre månader. Om er tandborste är så bra som ni säger, blir jag övertygad och köper fler. Det blir väl bra?
– Nä, jag kan inte skicka tandborsten om du inte tecknar ett abbonnemang..
– Nej tack, du lovade att jag skulle få tandborstarna gratis om jag svarade på frågorna. Jag har svarat.
– Jag har inte använt ordet gratis!!
– OK, vad sa du då?
– Kostnadsfri.
– OK, skicka inte en gratis tandborste då, skicka en kostnadsfri istället.
Lustigt nog kan han inte det…
Företaget säljer alltså tandborsthuvuden, man binder sig för fyra utskick gånger nån hundralapp, för att få en osedd apparat man inte får prova, och OM man öppnar förpackningen för att se vad det är, försvinner ångerrätten. Och den är för dålig för att de ska kunna lita på att en nöjd kund vill forstätta använda deras produkt frivilligt. De lovar något kostnadsfritt som man måste betala för. Men fulast av allt: De förnekar att det är säljsamtal..
– Du, du hette Jonas Johansson sa du? Kan du berätta vad ni har de här frågorna till? Det är inga verkliga frågor, eller hur? Ni sammanställer aldrig nåt resultat. Ni vill bara hålla folk kvar i luren. Ni lovar dem nåt i utbyte för en tjänst de utför. För då känner de att de redan fått den, och blir mer motiverade att köpa, för att inte förlora sin ”lön” för jobbet..
– Nä, det funkar inte så.
– Nähå?
– Nej, det är nästan inga som köper!
– Det här bryter mot reglerna om marknadsföring. Jag kommer anmäla det, och vill prata med din chef innan så hen kan ge sin syn på saken.
Jonas lovar att jag ska nbli uppringd, efter visst motstånd. Chefen:
– Det är inte vi på Dentally som sköter försäljningen.. Jag kan inte ta ansvar för vad företaget som sköter försäljningen gör..
Jag hävdar att ingen annan än Dentally kan ha ansvar för vad de gör när de ringer upp och säger att de ringer från Dentally. Han lovar skicka ärendet vidare. Och för säkerhets skull lämnar man inte ut sin mejladress på hemsidan, bara ett telefonnummer till kundtjänst där man inte kan bli kopplad till någon ansvarig.
Vi får se hur kostnadsfria deras tandborstar blit till slut. Om de hör av sig? Inte så värst! Men de vet kanske inte vem de retat! 😉

maj 8, 2010. Uncategorized.

92 kommentarer

  1. Mellanvärld replied:

    ”Det är inte vi på Dentally som sköter försäljningen” det är ju rätt vanligt å anlita externa försäljare nuförtiden…

    ”Nä, jag kan inte skicka tandborsten om du inte tecknar ett abbonnemang” men då e det la inte ”kostnadsfritt”?

    ”- Jag har inte använt ordet gratis!!
    – OK, vad sa du då?
    – Kostnadsfri.”

    E inte gratis å kostnadsfri samma sak?

  2. meknow replied:

    Exakt.
    Man får inte använda ord som ”gratis” eller ”gåva” om man kräver en motprestation.

  3. djungelsoda replied:

    ”- Nej, det är nästan inga som köper!”

    Hahahaha! ^^

  4. meknow replied:

    Exakt! Så… oväntat!
    jag har rätt stor glädje av mina försäljare. En hävdade bestämt att de där från ”mellanvästern” inte köpte hans uppslagsverk. Iran och de där länderna.. 😀

    • Mellanvärld replied:

      ”mellanvästern”: ligger inte det i USA?

  5. meknow replied:

    Precis. Mellanöstern är nåt helt annat än mellanvästern!
    Jag skrev ett inlägg om det, för var så otroligt obildad, och det värsta var att det var hans företag som förklarat för honom att folk ”därifrån” inte köpte böcker, så han kunde skippa dörrar med konstiga namn: de hade ingen ”boktradition”!!!

    Här satt vi och ristade runor medan epos diktades i böckernas länder, och karln har mage att säga nåt sånt…

    Man tar sig för pannan. 😀

  6. Minou replied:

    Dentally ringer mig, till slut.
    De kan ju inte rå för vad deras säljföretag gör för fel.
    Och jag får ju förstå, att de har 20.000 kunder, och om alla de skulle kräva att den kostnadsfria tandborsten såldes utan abonnemang, det skulle ju inte funka ekonomiskt…

    Jag håller fast vid min slutsats:
    Ett företag som hävdar att de GER bort en av marknadens ”absolut bästa eltandborstar”, men som själva tror att de går i konkurs om folk inte redan från början binder sig att köpa fler borsthuvuden,
    de MÅSTE väl vara övertygade om att deras borste inte övertygar en enda om att det alls är värt att köpa ett nytt borsthuvud. Dvs: den är dålig…

    ”Vi har inte råd att ge bort gratis det vi kallar gratis, förstår du väl?” är en fin tes jag ska komma ihåg till senare bruk!

    Fortsättning, enligt representanten:
    De ska få tag på säljare Jonas Johansson, och se om de kan få tag på en bandinspelning av vårt samtal:
    De hävdar nämligen som alla andra telefonsäljföretag att ett muntligt avtal gäller och spelar därför in själva ”avtalsdelen”.
    Jag hävdar också att deras muntliga avtal med mig (svara på frågorna så får du två tandborstar!) gäller.
    Nu anser de att vi aldrig ingått ett ”avtal” eftersom jag motsatte mig att de efteråt la till nya villkor (abonnera!) och säljaren därmed inte fick avsluta ett tillägg.

    Visst är det lustigt hur olika mycket muntliga avtal gäller, beroende på om de fått dig fast eller inte? 😀

  7. Ingela replied:

    Å, jag är så trött på telefonförsäljare, men går på nötar hela tiden! Jag behövde nytt batteri till eltandborsten, tänkte vad bra, en hel tandborste gratis! Sedan var borsthuvudena inte gratis, men jag tänkte att de brukar väl inte vara så billiga? Ifrågasatte dock för mig själv försäljarens metod, jag tror inte han sa hela sanningen före inspelningen och han pratade så fort under inspelningen att jag fick be honom backa flera gånger! Uppfattade ändå inte att jag ska betala allt i förskott!? Det känns som en lurig metod.
    Jag hatar att bestämma mig per telefon, sedan blir jag trött på dem och övertalad, är väl alla säljares dröm! Dessutom ringer det sedan 10 ggr fler försäljare per dag efter ett ja-svar!! Min sambo blir galen, men han har också blivit lurad att köpa dåliga rakblad…
    Nej, nu har jag bestämt mig! Inga fler direkt-köp! Skönt få läsa denna sida, tack!

  8. janne replied:

    jag gick på dentallys erbjudande om ”gratis eltandborste” och fick 2 fakturor a 399,00 vilka jag inte tänker betala utan skickar tillbaks dessa

  9. Minou replied:

    Janne: problemet är att du gått in i ett avtal där du förbinder dig att betala för borsthuvudena. Det ÄR ett fult sätt att sälja saker, men likafullt lagligt..

    • Åsa replied:

      Man har två veckors ångerrätt enligt distansköplagen. Står även på deras hemsida.

  10. Peter replied:

    Jag har också blivit lurat.
    Dess värre fungerade eltandbörste de skcikade et par ggr sedan la av.
    Ringde de och klagade, så skickade de en ny, men den fungerar inte heller.

    Jag har idag suttit i telefon kö i minst 80 minuter och det är fortfarande 14 st före mig i kön.

    Vad dum jag är för att bli så lätt lurad…. 😦

  11. Åsa replied:

    Råkade ut för samma sak, det ringde en försäljare och erbjöd mig en tandborste gratis. Frågade om man förband sig till nåt och då sa han att man måste köpa tre förpackningar med borsthuvuden för 133:- per paket helt fraktfritt, totalt 399:-. Ser sen på hemsidan att borstarna kostar 79:- plus postens avgift, det borde väl vara frakten, så fraktfritt är det ju inte alls??
    När jag tvekade så säger han att jag kan få två tandborstar och jag frågar flera gånger om kostnaden och förvissar mig om att det bara kostar 399:-
    Nu när jag fått tandborstarna så är det en räkning med varje tandborste på 399:- alltså blir den totala kostnaden 798:- i stället. Sen är det nån trygghetsförsäkring som kostar 162:- per tandborste om man inte ringer och säger bort den.
    Dessutom lovade försäljaren att maila avtalet till mig, vilket han inte gjorde.
    Nu har jag ringt och sagt att jag inte vill ha dom, det var bara att skicka tillbaka, tillsammans med fakturorna, kostar väl en 50-lapp i frakt, men det är det värt att slippa skiten.
    Har även tidigare fått en tandborste därifrån, då var det inte nåt köptvång på borstar, men jag fick då borstar trots att jag sagt upp det, ringde och dom sa då att jag inte behövde betala för det var dom som gjort fel. Trots det får jag en påminnelse från ett annat företag som tagit över betalningen, fick sitta i telefonkö med både detta företag och dentally, men det löste sig. Sen fick jag ytterligare ett paket borsthuvuden….man undrar ju vad dom håller på med.
    Aldrig mer, köper aldrig nåt via telefon, fattar inte varför jag lät mig luras.

  12. Kent replied:

    Fick för en tid sedan en kopia på en kreditupplysning, som företaget Dentally gjort genom företaget Sverigepremien AB. Jag har ALDRIG varit i kontakt med något av företagen, inte heller blivit uppringd av dom heller, då jag har NIXat min hemtelefon sedan 4 år bakåt.
    Man hänvisas via kreditupplysningen till Sverigepremien AB, dom hänvisar vidare till Dentally och Dentally säger sig inte förstå någonting.
    Här luktar det skumraskaffärer så det ryker… så en stor VARNING akta er för SVERIGEPREMIEN AB och DENTALLY här står inte allt rätt till.
    Företag som tar upplysningar på vem som helst och dessa upplysningar kan ge kreditproblem…FY FAN…ett kreditföretag som samarbetar med dom är Creditsafe i Sverige AB.

  13. kenneth anddersson replied:

    tillhör en av de lurade hur blir jag av med att få bortshuvuden till en tanborste som inte fungerar ??

  14. Simon replied:

    Hej!

    Företaget som sköter samtalen åt Dentally heter Sumo och verkar ifrån Malmö. De lurar ungdomar att ”provjobba” för dem helt gratis och efter en kort introduktion skickas de direkt på att ringa kunder utan någon utbildning eller kunskap, de får ett säljmanus. Inte konstigt att misstag sker och tycker detta är väldigt lågt.

  15. Anonym replied:

    Råkat ut för samma lurendrejare. Efter 3 månaders tystnad har dom börjat skicka tandborsthuvuden igen FAST jag sa upp mig nästan omedelbart efter att jag provat denna värdelösa plastbit som dom kallar eltandborste och som gick sönder efter tre veckor.
    VET NÅGON HUR man blir av med dessa blodiglar? Polisanmälan? KO? eller …..

  16. camilla replied:

    Har samma problem som er…en tandborste dom gick sönder direkt…fick då ingen ny men nya borstar trillade in förra veckan trots att jag per mail och brev sagt upp mitt abonnemang
    vad gör man nu???

  17. Gunilla replied:

    Jag har också ”fastnat” trots att jag sa upp mig direkt för 1 år sedan. Dessutom måste man separat säga upp en försäkring som annars också kostar och faktureras. Jag har förutom tidigare försök som jag tyvärr inte fick någon skriftlig bekräftelse på även nu sagt upp mig via ”minasidor”. Får se om det funkar bättre.
    Rekommenderar att ni försöker hålla ut och envisas, se till att komma fram telefonvägen. Jag har varit för mesig.

  18. Anonym replied:

    Jag har sagt upp mitt avtal med dentally men det kommer borstar som inte fungerar på den tandborste jag har fått, som slutade fungera efter en vecka Men det var en mail adress med i pkt som om jag ville ha kontakt jag kollade mail adressen men den går inte till kundtjanst som det står bara till ett reklamblad på dentally .Jag kommer inte att betala ett öre för detta ,det sitter någon pinne i mitten på borsten fan vet ?

  19. Anonym replied:

    är jag den enda nöjda kunden? jag har två st dentaly och har haft dem i ett halvår, samma dag som jag köpte dem så gick ja till affären och kollade upp priserna och dom finns mycket riktigt för 1200 kr där. Ni ljuger ni alla?

    • Anonym replied:

      Haha jobbar du där eller???

      • limd replied:

        Bra idé!!

  20. Anonym replied:

    Du är inte den enda kan jag lova dig. Jag fick erbjudantet av Dentally för ett år sen och skaffade mig en borste av dem. Det har inte vart ett enda problem med dem och jag har fått alla mina tandborsthuvuden, och jag har fått dem mycket billigare än om jag hade köpt dem i butik. Så jag har sparat in en hel del med pengat tackvare deras refill-erbjudande.

  21. Långsamma Tänkaren replied:

    Det roliga är att båda de sista kommentarerna är postade samtidigt från samma IP-adress, från Dentally själva gissar jag, med tanke på hur texten utformats.

    jag skulle tyckt bättre om ifall ni kontaktat mig och postat de utlovade tandborstarna, än att ni anonymt går in med reklamlänkar.
    De får stå kvar så folk ser hur ni hanterar kritik! 😀

    Ip-adressen, om nån vill kolla vart den går, ligger hos företaget RIPE i Amsterdam, och är följande:

    IP: 83.252.71.224, c83-252-71-224.bredband.comhem.se

    Dentally lovade kontakta mig. Om ni postar en till kommentar, var snälla och lämna ett telefonnummer eller en adress där ni kommer SVARA och fullgör sedan det ni lovat. Två tandborstar kostnadsfritt, tack!

    Gör ni det, och tandborstarna funkar, lovar jag att meddela detta här!

    Jag är jusst mot er om ni är jussta mot oss kunder!

  22. Långsamma Tänkaren replied:

    Ännu roligare:
    jag ringde precis nu för att ge Dentally en chans att ställa allt till rätta.
    Vet ni vad de svarar?
    ”Dålig publicitet finns ju överallt..”

    Nåja, hon skulle vidarebefordra min önskan om att äntligen kontaktas av dem till nån chef, som tar kontakt när de har tid…

    nedräkning pågår, alltså! 😀

  23. Bettan replied:

    Jag har fått ett inkassokrav trotts att jag betalt för två eltandborstar som från början var GRATIS! Innan jag han betala kom en påminnelse med ytterligare kraftig avgift 50:- per tandborste + ränta på 9,5%. Jag betalade in det beloppet, men det räckte tydligen inte. Idag kom ett inkassokrav med ytterligare en avgift på 160:- per tandborste + ränta. Beloppet för dessa GRATIS tandborstar börjar bli mycket stora. Dentally använder sig av ett indrivar bolag vid namn Aros Kapitalförvaltning. De verkar inte speciellt seriösa. Så se upp för Dentally och Aros Kapitalförvaltning. Så just nu kostar en sådan här GRATIS tandborste 611:- som från början var gratis och kostade 399:-. Summorna ökar snabbt så se upp! Be telefonförsäljarna dra åt pepparn. Begär hemligt telefonnummer så du inte syns på nätet. Det är därifrån de rotar fram ditt nummer.

  24. Berit Fransson replied:

    Här sitter en till som blivit lurad av Dentally.
    .
    Dumt nog, beställde jag 2 tandborstar. Fick betala dem Har fått 3 omgångar borsthuvuden. .
    Trodde att min affär med företaget nu var avslutad, men så förra månaden kom nya borstar. Blev litet fundersam, men hade mycket att stå i då jag gick igenom posten, så jag lade undan dessa reffilborstar, och glömde bort dem, tills det kom en bet.påminnelse.
    Stax därefter dök,det upp ett inkassobrev från Aros kapitalförvaltning.
    Nu var det rejäla summor att betala.
    Betalade, men var väldigt irriterad.
    Idag,då jag skulle gå in på Dentallys hemsida för att säga upp abbonemanget ,så visar det sig att det finns inget sk.. ”mina sidor” ,
    där man kan kontakta företaget.
    De hänvisar till den adress som står på senaste fakturan, och det var ju den som jag skrev in i sökrutan på datorn..

  25. Micke replied:

    Men ta erbjudandet, öppna borsten, använd den med de medföljande borsthuvudena, och använd ångerrätten på varje paket i extrahuven i prenumerationen sen! De är ju separata produkter, och har varsin egen ångerrätt och reklamationsmöjlighet.

  26. Fredrik replied:

    Jag jobbar i uppdrag av Dentally och jag hittar inget fel i det vi gör. Kunden svarar på några frågor för att vi ska kunna komma in i säljknepet, men därefter säger vi precis hur det fungerar. Man betalar sammanlagt 169:- för ett par borsthuvuden som kommer hem i postlådan varannan månad i fyra leveranser. I och med att man går med på det, får man eltandborsten Dentally WIZ helt kostnadsfritt, som man inte betalar frakten på, DOCK betalar man frakten på borsthuvudena. Eltandborsten har 2 års garanti, om den går sönder, ring in till oss och be om en ny.

    Förstår inte vad det svåra är i det hela, vissa får måndagsexemplar, vissa får exemplar som fungerar en livstid.

    Bara dumma personer som lyckas sätta sig i knipa, lär er att betalar era räkningar så kommer det fungera som det ska.

    Vi lurar absolut inte kunden, vi säger precis vilka kostnader som tillkommer och vilka villkor i avtalsmanuset, som fungerar som ett kvitto. Om nånting ändå inte stämmer, fastän vi har läst upp det får man fan i mig skylla sig själv.

    • sara replied:

      jag jobbar också med dentally och vi säger precis som det är. Postens avgift och per refill paket. Jag är toppsäljare på jobbet då ja säljer ca 20 st om dagen. Kunden vet om vad den ska betala!

    • alex replied:

      Jag fick nyligen ett samtal och var väldigt tydlig med att jag inte var intresserad av något som skulle kosta mig pengar nu eller i framtiden.
      Han svarade tydligt att detta skulle kosta mig 0 kr.
      Oroväckande att läsa detta. Men kommer en faktura betalar jag inte ett öre. Har även mailat och sagt att de kan skippa att skicka ut något som skulle kosta mig pengar.

      Kan också tillägga att jag aldrig hörde något om några pengar eller nåt. Jag hörde om medföljande borsthuven men aldrig någon summa om det.
      Och det var därefter jag sa att jag inte var intresserad om det skulle kosta mig pengar. och svaret vet ni ju redan.

      Visste att det var nåt lurt.

    • Anonymous replied:

      Jag ringde omedelbart och frågade om jag nu var med i något abbonnemang och de svarade att jag nu var trots att jag krävt att det bara skulle röra sig om en (1) gratis tandborste. Ni svarade att jag nu skulle få nu borstar varannan månad. Jag sa omedelbart upp abbonnemanget. Så nu får jag inte borstarna, Bara fakturor från Alektum som är daterade 10 dagar tillbaka och ska vara betalda inom 4 dagar annars hotar inkasso. Det här är de otäckaste onda Demonerna som finns på vår jord och de har hela det statliga juridiska myndighetssystemet bakom sig och de ljuger enligt behov och skaffar medvetet bevis för en framtida domstolsprövning som de vet att de vinner. Bestrid allt som inte är beställt och för en gångs skull i livet ska man betala de fakturor som man gjort sig skyldig till. dessa människors klor är det värsta en sjuk gammal människa kan råka ut för. Men det är myndigheterna som stödjer det här förfarandet som gör att man tappar tron på mänskligheten. Jag själv är ensamstående arbetssökande/inskomstsökande 4-barnsfar som aldrig någonsin kommer att ha råd att köpa något från nätet. Detta försäljningssystem har tidigare blivit dömt i domstol. Kommer jag ihåg från vår lokala tidning. Dessa företag borde utraderas från Jordens yta och deras kumpaner myndigheterna, borde avslöjas och bytas ut mot folkets juridiska representation. Som bekämpar den här bedrägliga kriminaliteten.

  27. Långsamma Tänkaren replied:

    ”Kunden svarar på några frågor för att vi ska kunna komma in i säljknepet”
    Exakt.

    Ni utger er för att INTE vara försäljare. Med syftet att folk som inte vill ha med telefonförsäljning att göra, inte ska lägga på.

    Utger man sig för att göra en undersökning är det det man ska göra, inte sälja på folk saker. Hur ska annars de forskningsprojekt och annat som behöver göra telefonintervjuer kunna få folk att ställa upp, om alla säljföretag börjar utge sig för att vara nåt annat än de är?

    Och säger man att en person ska få något i ersättning (verkliga forskare får ofta skicka typ en biobiljett som ersättning för din tid), så betyder i svensk lag detta ”få” att inga andra krav kan ställas. Svarar du på frågorna, ska du få din ersättning.

    Jag svarade på frågorna.
    Jag väntar på min utlovade ersättning.

    Enkelt, eller hur?

    Skickar Dentally min ersättning för att jag svarade på frågorna har de fölt sin del av avtalet. Så länge de inte gör det är det bedrägeri ni sysslar med.
    Ett löfte är ett löfte, ett muntligt avtal om ersättning för en undersökning gäller, och kostnadsfritt betyder att inga pengar skall betalas.

    Superenkelt.

  28. Långsamma Tänkaren replied:

    Förresten, Fredrik, om du har ert säljmanus vill jag oerhört gärna se texten för delen då ni utlovar den kostnadsfria tandborsten, eftersom er chef hävdar att det måste vara ett misstag.

    Och skyller på säljbolaget.

    Om texten fortfarande är densamma vore det kul att höra chefernas uppfattning?

  29. Fredrik replied:

    Jag har aldrig nämnt någon undersökning, jag har aldrig nämnt ordet ”gratis” du syftar till. Allt jag har berättat för kunden går efter svensk lag och jag har all rätt att säga det jag säger. När jag använder ordet *kostnadsfritt* så kan det tillkomma utgifter i framtiden, vilket jag ändå informerar kunden.

    Jag utger mig inte för att vara försäljare, inte heller att jag genomför en kundundersökning. Det du argumentar om håller inte, så sluta lek att du är nån mästare på hur sånt här ska gå till. Jag lurar ingen och jag sitter inte på min arbetsplats och försöker lura folk på en eltandborste.

    Kunden kan välja att inte få hem den, eller inte, vi använder bara frågorna bara för att kunna sälja in produkten, därefter får kunden välja själv om han/hon vill ha den eller inte.

    Simple as that.

    • Anonymous replied:

      För att stödja detta kriminella förfarande har nu den nya ångerlagen inträtt som innebär att ångerveckan utgår från första lurendrejerisamtalet. Inte som tidigare när den skriftliga orderbekräftelsen kom . Jag ser nu på paketet, två månader senare att gratisrutan är inte ifylld. Det står other inkryssat. Förmodligen ska det innebära att jag godkänt köpeavtalet och borde varit medveten om att det inte är gratis. Mina ord väger väldigt lätt i juridiska sammanhäng mot den här tekniken att lura människor. Det här företaget kan alla knep för att lura godtrogna och det verkar vara det snabbast växande kriminella nätverket i Europa, i samarbete med olika bedrägliga inkassobolag. Nu tänker jag ta fajten. Men det innebär att jag balanserar en hårsmån från jätteskulder och anmärkning hos kronofogden. Och allt för en gratis tandborste. Nu får jag något att jobba med, utan lön och med stora finansiella risker. Du sköna nya underbara värld.

  30. Anonym replied:

    Hej!

    Dessutom är deras tandborstar av usel kvalitet. Min funkade ungefär som en Brauntandborste som precis håller på att få slut på batterier. Dessutom gick laddningskontakten sönder efter första laddningen..

    Har reklamerat den till dem med lov om att få pengar tillbaka. Lär inte få några pengar för de påstår sig inte hitta den tandborste jag skickat…

    • Anonym replied:

      Anonym:
      Underbart Sara! (Det står i alla fall Sara på IP-adressen)

      Om du skickar ditt telefonnummer till mig på adressen sm0rcx2 at gmail punkt com, så får du mitt telefonnummer!

      Då kan du ringa mig, se till att samtalet spelas in, och skicka mig kopian på det, så har vi löst problemet och jag är nöjd.

      Jag kommer så småningom plocka bort adressen härifrån för att slippa spam, man den finns kvar tills du hinner svara!

      Tack!!!

      • Robert replied:

        Mikhail, är du stolt över ditt jobb?

  31. Norrlänning replied:

    Nyss har jag blivit uppringd av Dentally, eftersom jag är tänkt att byta ut min tandborste så blev jag glad. Sen när hon snakckade lom refilltandborstar så tänkte jag att jag måste ju ändå byta bortsthuvuden ibland. Så började hon läsa upp och säger att två tandborstar. – Nehj ,stop p säger jag. En räcker för det blir ju pengar för borsthuvuden också.
    Dåkommer jag på min bror som precis gjort illa handen. Tänker att jag ska ge honom en. Så jag min idiot ber henne att ändra till två tandborstar.
    Så ska hon ha mitt personnummer.Varför säger jag. Joså hon vet att det säkert är jag som bor på den adressen.Hur dum får man vara? Dunderlurad är jag. Kommer nu att ringa upp och prova att makulera.
    för nu när jag gick ut på nätet så har jag fått klart för mig att tandborstarna är bara skit.

  32. Anonym replied:

    Dentally lurar folk, just nu är de ute i Jönköping, erbjuder el tandborste för 0kr samtidigt så skriver man under ett avtal som är vilseledande,och oklart formulerat . De vill ha bara legitimation och gör kreditupplysnning utan att informera först.

  33. Åsa Söderström replied:

    Fick en eltandborste av Dentally i ett köpcentrum och skrev mina personuppgifter. Dumt nog glömde jag att begära en kopia av handlingen. Nu skickar företaget utbytesborstar och påstår att jag har åtagit mig att köpa sex refillpaket utan returrätt. Det ska bli intressant att se hur de reagerar när jag bestrider deras krav och returnerar grejerna. De kanske har fyllt i fler kryss på mitt papper i efterhand. I så fall är de rena bedragare.

  34. Anonym replied:

    I was fooled by the salesman from Dentally today. As I can not read or speak swedish, they told me it is just an investigation, just sign your name and take the toothbrushes away. after I signed, they quickly filled all the markers. I suddenly understand I was cheated. I have not opened the box and have not even touched the box. I will call policy next morning, and I hope the camera in the mall may help me. Good luck!

  35. Anonym replied:

    Har nu tillbringat förmiddagen med att ringa både Dentally o Aros Kapital AB men inget svar någonstans?? Köpte en eltandborste 0:- via nätet. Betalt 2 omgångar med borsthuvuden 133:- vardera samt sagt upp 30/11-11.
    Så i febr i år kommer det en ny omgång borstar som jag skickat till baks efter samtal (fick ett frisvar.nr). Trodde att det var OK med det, men icke.
    Efter ca 10 dagar fick jag en betalningspåminnelse. Ringde igen, dom skulle makulera denna. Trodde att nu var det väl OK men inte denna gången heller.
    Idag kom det ett Inkassokrav på dessa borsthuvuden på 343,88 som jag över huvudtaget inte best??
    Som sagt inget svar…….
    Har oxå fått skicka tillbaks 2st tandborstar för dom slutat fungera…jag verkar ju inte vara den enda som haft problem??
    Skall nu skicka mail till både Dentally o Aros Kapital för det är väl lönlöst att försöka gå in på deras hemsidor….får väl hoppas att mail-adresserna stämmer iafall….

  36. Maléne Samuelsson replied:

    Jag blev uppringd av företaget nu, verkade mycket skumt, Tur att jag inte tackade ja till något. Nu i efterhand hade jag velat säga att jag låtit dra ut alla mina tänder och suger i mig puré, för att det är för dyrt med både tandvård o mat. (Haha)

  37. Zoran replied:

    Vet någon om vitadental.se jobbar på samma sätt? De ringer hela tiden och påstår att eltandbörstarna(1 huvud per paket) är grattis och man binder sig inte på något avtal. Kanske det med avtalet kommer sen, jag pratar med de i telefon minst 10 min alltid men har alldrig sagt ja…
    Lite skumt med företag som inte ens har adress!

  38. ringring replied:

    Jag föreslår att ni ringer VD Jonathan Adam Scherl och pratar med honom om det? Han gillar ju att ringa folk på mobilen och har säkert inget emot att ni ringer tillbaka 070-323 74 63 är hans nummer.

    Andra beslutsfattare inom företag är

    Nicklas Gustafsson, styrelseledamot, 08-437 442 66

    Thom Lunberg, styrelseledamot med t.nr. 073-390 77 77

    Per Fredrik Tengblad som är styrelseledamot, hans nummer är 072-231 09 29.

    Erik Forsberg, troligen styrelseledamot 076-855 95 90.

    Thomas Daae (revisor på företaget?) vars hemnummer är 08-98 56 72.

    Ingen av dem borde ha något emot att bli störda med tanke på vilken verksamhet de bedriver.

  39. Anders Karlbom replied:

    Varför tar Dentally kredituppkysning av den de ger eltandborste till. Man säger inget att man skall ta kreditupplysning.
    Anders Km

  40. limd replied:

    KO ålägger Dentally Nordic AB att:
    • lämna klar och begriplig information om ångerrätten vid marknadsföring av eltandborstar, tandborsthuvuden och så kallade trygghetsskydd.
    • vid marknadsföring av tjänsten trygghetsskydd lämna information på ett klart och begripligt sätt om tjänstens innehåll och att det är fråga om fristående avtal som innebär ytterligare kostnader för konsumenten.
    Föreläggandet är förenat med ett vite på 500 000 kronor.

  41. Will replied:

    Har åkt på det här nu har jag märkt, inte fått första fakturan. sitter bara och väntar på att den ska komma, el tandborstarna är helt värdelösa och jag känner mig riktigt lurad. Vad kan jag göra för att slippa betala för detta bedrägeri?

    • limd replied:

      Hej, jag tycker också att Dentallys tandborstar är helt värdelösa. Skriv brev till Dentally och tala om att den är dålig, Vi är många som tycker samma sak.

  42. Anonym replied:

    Blev uppringd idag, låter ju skumt då säljaren säger att tandborsten är ”värd” 800 kr men att jag får den som tack för 4 frågor. Svarar att jag gärna ställer upp på marknadsundersöknningar men att jag ALDRIG NÅGONSIN köper eller tar emot något. Säljaren ifrågasätter detta när det är helt gratis, men hon ger sig då jag säger att vill jag ha en så köper jag en själv..

  43. A-H replied:

    Här kan jag komma med input från båda hållen.

    Sitter här med packetet med tandborsten, just fått den idag och kollar up den innan jag använder den.

    Helt ärligt vet jag att detta kan vara en kass produkt och antagligen vinner de på att tillverka den billigt, ge bort ”gratis” och hoppas sedan på att man ska fortsätta med abonnemanget efter de 4 första packeten. Anledningen till att de binder en till 4 paket är för att inte gå med total förlust. Det är simpelt, man får -inget- gratis för att det kostar att få det tillverkat. Det är endast ett fåtal gånger produkten är så otroligt bra att de har råd med ordentliga fördelar som inte har någon hake eftersom de har mycket kunder.

    Hur fungerar det då? Jo, någon får en säljidé, skapar ett företag för denna idé eller produkt och det företaget anlitar telefonförsäljare för att sitta och ringa åt dom. Tyvärr sitter det många stackars ungdomar eller stackare ditskickade av arbetsförmedlingen där och måste dagligen tampas med sådana som hatar att bli uppringda, utan att få alls mycket betalt för detta. Ta det från en som vet. I sina annonser där de söker anställda kallar de sig ”mötesbokare”, SÖK ALDRIG NÅGONSIN ETT SÅDANT JOBB UTAN ATT VETA VAD DU GÖT, DET ÄR TELEFONFÖRSÄLJAR-ELLER DÖRRKNACKAR JOBB!

    De säljer inte bara produkterna med väl valda ord och slughet, de säljer anställningarna med lika väl valda ord för det finns inte många som vill sitta 8 timmar om dagen och bli skälld på bara för att man desperat försöker skrapa ihop lite pengar till hyra och mat.

    De ljuger inte. Nej, det får de inte. Däremot, de säger bara så mycket av sanningen som de behöver och späder gärna på med överdrivet mycket positiva sidor.

    Det är säljknep, ja, men tro mig när jag säger er att den som sitter i andra änden är för fasen en människa han eller hon också. Tro ALDRIG att den som ringer dig verkligen VILL göra detta och det finns ingen dummare fråga än ”har du inget annat för dig?” för nej, uppenbarligen har man inte det eftersom man sitter på jobbet och för den delen, som telefonförsäljare. De rår inte för att de måste sälja och får ett manus att följa, en del rår inte för att de är där just nu i livet.

    Det enda som lättar ångesten man känner före dagens första samtal är när man ringer en som möter en med en trevlig attityd. Det är inte försäljarens fel att produkten är kass. Det är företaget som anställt telefonförsäljaren som ska stå till svars.

    Mvh
    Inte så stolt ex-telefonförsäljare, stolt medmänniska.

    • limd replied:

      Bra gjort, många har blivit lurade, vi måste hjälpas åt!

  44. Annie replied:

    Dom ringde upp mig idag och jag tyckte det lät bra först men när hon skulle spela in kontraktet så gick jag in på hemsidan och ifrågasatte varför det var billigare där. Då blev hon irriterad för att jag avbröt inspelningen och bad mig ta frågorna efteråt.. Och då ifrågasatte jag varför jag ska ta frågorna efter jag har ”signat kontraktet”… Idioter.. jag tackade nej och la på då!

  45. Joel replied:

    Jag lyckades också fastna i ett avtal naiv som jag var. Telefonförsäljaren som ringde mig tyckte också att jag störde när jag ställde frågor mitt i kontraktet och bad mig vänta till efteråt, oj vad naiv jag var som gjorde det:P Och än mer chockad blev jag när jag fick orderbekräftelsen, men det är inte värre än att man skickar ett mail till Dentally och berättar att man ångrat sig. Detta måste givetvis göras innan man slitit upp tandborstarna och gnuggat runt de i gommen. Då erbjuder de dig ett ännu bättre erbjudande :O innan de skickar med ett frisvar att returnera borstarna med:)

  46. rasmus replied:

    Tog ut min ångerätt och skickade tillbaka paketen enligt anvisningar, men sedan kom det 2 refill paket vad skall man göra???
    skall man skicka tillbaka dem också med anvisningarna eller bara att betala??

  47. limd replied:

    Tråkigt, mycket oseriöst och oetiskt!

  48. Salem replied:

    Tjena, jag är en ex-telefonförsäljare som förra året jobbade på ett företag anlitat av Dentally.

    Av att läsa kommentarerna här verkar det som om folk i allmänhet riktar sin frustration mot säljarna. Det är absolut okej när det är någon dryg person eller någon som försöker lura dig, men att säljarna får absorbera ilskan är annars helt fel.

    Säljarna har nämligen tre uppgifter: vara i tid, vara i form och att sälja så mycket som möjligt. Säljaren har varken kontroll eller ansvar över själva produkten. Det är ungefär som att bli arg på den som sitter i kassan för att maten du köpte är äcklig. Så rikta istället frustrationen mot rätt mål.

    Men någonting som säkert måste vara ännu viktigare än att vara arg är att veta vad man ska lyssna efter hos en säljare: vad den totala kostnaden och kringkostnaden (så som uppsägbara försäkringar) blir. Går du med på ett avtal utan att veta det så lyssna nogare nästa gång. Min sympati går ut till er som blivit lurade men jag kan satsa mina sista kronor på att majoriteten av alla jag sålt till inte skulle kunna svara på vad det är dom kommer betala 5 minuter efter säljsamtalet.

  49. limd replied:

    Konstigt ett företag som inte tror på sin egen produkt! Tjäna pengar på att övertyga människor som inte förstår deras affärsidé. Anmäld till KO, massor av klagomål, dålig produkt. Hur länge ska det kunna fungera?

  50. fredJ replied:

    Fick ett samtal idag på mobilen (vilket är förbjudet läser jag nu) och jag hoppas inte de skickar mig nån skit…. efter att ha gjort ”undersökningen” och sluddrat ur sig lite obegripliga ord så sa han ”det är viktigt att byta borsthuvud ibland, eller hur?” och jag sa ”mmm okej”, men när han pratade abonnemang så sa jag att jag inte var intresserad. Undrar om man gick in i en fälla när man sa okej.
    Anmälde iaf samtalet på dm-namnden.org som oönskat säljsamtal till mobil.

  51. Anonym replied:

    Alla som kan! Skicka in klagomål till Konsumentombudsmannen!! Ju fler dom får in ju mer kommer de bry sig!!!

    • limd replied:

      Mycket bra idé

  52. Robert replied:

    Mikhail, är du stolt över ditt arbete?

  53. Kate replied:

    Gå med i sidan jag skapat på facebook!!
    Vi som blivit lurade av dentally!
    http://www.facebook.com/groups/437135062996743/#!/groups/437135062996743/

  54. Tobias replied:

    Jag fick hem två tandborstar från detta jäkla företag för nån vecka sen, jag vet att jag ej gått med på något sådant så jag pratade med min son. Mycket riktigt så hade han sagt ja efter mycket om och men med telefpnförsäljaren, min son som dessutom bara är 14 år, han har precis kommit in i målbrottet så det kanske är lite svårt att höra skillnad på telefon. Men dom har ju en plikt att kontrollera om mottagaren är myndig, dom kan ju inte trycka på massa skit på en som dessutom inte är myndig. Det är ju deras ansvar som försäljare att kolla upp. Nu vägrar dom dessutom att häva fakturan på nästan 500 sek, riktigt dåligt!

    • Dentally replied:

      Hej Tobias,

      Det finns fler företag än Dentally som säljer eltandborstar. Om det mot förmodan (Dentally säljer inte till minderåriga) skulle vara Dentally din son varit i kontakt med: begär att få lyssna på ljudfilen! I den måste rätt person uppge sina egna personuppgifter, dvs din son ska isf ha angett dina personuppgifter, vilket låter högst osannolikt. Det är således troligt att det rör sig om ett annat bolag. Dentally tar starkt avstånd mot att sälja till minderåriga och självfallet ska avtal hävas om så har skett! Välj enklaste kontaktväg på http://www.dentally.se/kundservice för att reda ut detta.
      Hälsningar
      Dentally

  55. Jeanette Helene Flankeus replied:

    Har precis fått en tandborste skickad till mig, men det tog 14 dagar innan den kom, är det för att de vill sinka konsumentköplagen och göra den tvinande? Jag kan ju inte returnera tandborsten innan jag har fått den.

    • Dentally replied:

      Hej Jeanette, 14 dagars ångerrätt gäller självfallet från den dag du mottager eltandborsten. Kan notera att du hört av dig och ångrat beställningen inom ångertiden och har därigenom nyttjat din ångerrätt och beställningen är hävd. Inga konstigheter.
      Hälsningar
      Dentally

      • Christer Olsson replied:

        Men hur kan Dentally veta när produkten kommer fram?Så fick jag till svar när jag ringde ert kappitalbolag och dom sa har ni fått bekräftat att Dentally fått tillbaka produkten annars så är det bara att betala och se glad ut sådant är livet.Tycker det är jävligt ruttet av er att lura folk så som ni gör.Jag har kopplat in konumentvägledare på mitt fall.

  56. Långsamma Tänkaren replied:

    Visst är det fint att Dentally kan besvara andras frågor här i min blogg, men inte min!

    Fint företag.

    Fakta kvarstår:
    Ni har lovat mig två eltandborstar, inklusive borsthuvud, som tack för att jag besvarat era frågor i telefon.

    Och vägrar posta dem.
    Och vägrar prata med mig.

    Bra jobbat!

    • Dentally replied:

      Hej Långsamma Tänkaren,
      Behöver dina uppgifter för att kunna kolla upp ditt ärende! Tacksam om du har möjlighet att låta oss veta vem ärendet gäller, förslagsvis genom ett mail till kundservice@dentally.se så löser vi detta.
      Hälsningar
      Dentally

  57. Marie replied:

    Det tog ett tag innan jag inser att tandborsten är en bisak och att det är borsthuvuden som är försäljningsgrejen! Sliter mitt hår och skäms för mig själv när jag läser att vi är alltför många som gått på försäljningstricket. Vore ok om man, när man tackat ja till borste nr 2 blir informerad att man då kommer att få 2 fp=4 tandborsthuvuden= 169kr x 2, så man har en chans att tacka nej. Skitdåligt, lurad. Ska gå vidare med detta då Dentally svarar så fint att köplagen gäller med 14 dgr ångertid. Så det är ingen idé att skicka retur. Ha!
    Lär återkomma-är så förbannad, Marie

  58. Dentally replied:

    Hej Marie,
    Det förefaller som att det har blivit ngt missförstånd, vilket vi ämnar reda ut omedelbart. Vänligen skicka ett mail till kundsupport@dentally.se med dina uppgifter så att vi kan lösa ditt ärende på bästa sätt!
    Hälsningar
    Dentally

  59. Christer Olsson replied:

    Jag fick två st eltandborstar men fick dubbelt av borsthuvuden 4 st och jag skulle ha 2.Jag ville utnytga min ångerrätt på 14 dagar och skicka tillbaka eltandborstarna.4 månader efter kommer det 2 påminnelsefakturor på 219 kr st från aros kappital.Jag ringer dem och dom är väldigt otrevliga och säger att det är bara att betala och se glad ut.Sådant är livet sa dom.Nu har jag kopplat in Konumentvägledare så får man se vad dom kan göra.Har googlat på Konsumentverket och hitta att Dentally har fått betala ett vite på 500000 kr för att dom har lurat folk år 2011.

    • Dentally replied:

      Hej Christer,

      Om det har skett något som inte stämmer med det som är överenskommet enl avtal ber vi om att få möjlighet att rätta till det, vänligen skicka dina kontaktuppgifter till kundsupport@dentally.se!
      Förtydligas bör att ngt vite ej har utbetalats, iom att Dentally till 100% följt upp föreläggandet.
      Hälsningar
      Dentally

  60. Nej tack replied:

    Samma dag jag fick varorna såg jag till att resolut avbryta vår relation med ett tydligt mejl. Detta accepterades av företaget. Betalningen kommer de att få på utsatt tid.

  61. Niklas replied:

    Det är inte bara telefonförsäljning det säljs dessa tandborstar. Min fru och mitt barn gick på det här förra året i julruschen. Tandborstar gratis man binder sig inte till något. Tandborst huvud skickas hem va.. Månad bl.a. Bl.a. När vi sen fick hem tandborstarna så ville vi ändra oss och skicka tillbaka dessa. Vi ringde då och det går inte för min fru skrev på vid försäljning och då är man bunden ett år. Tills slut gick dom med på att vi kunde skicka tillbaka ett paket och de gjorde vi. Det som hände efter det var att vi fick betalning påminelse för detta paket. Ringde då upp igen de svara det är bara att strunta i den. Efter en månad i gen fick jag betalningspåminelse igen då ringde jag igen då sa de riv den och då gjorde de det. Man har lärt sig en läxa av det här. Att köpa tandborstar är som att teckna ett bil telefon abbonemang. Man skall alltid tänka på vad man skriver på speciellt när man blir på hoppad.

    • Anonym replied:

      Min man och jag gick båda två på telefonförsäljarens jättebra erbjudande. Ångrade oss direkt. Den ena försändelsen hann komma men skickades tillbaka efter kontakt med Dentaly. Den andra fick vi stopp på innan den var skickad. Har inte fått några refil-borstar hemskickade men ändå kommer det påminnelseräkningar från nåt som heter ”Aros”. Men inga räkningar från Dentaly! Efter kontakt med Dentaly, för vilken gång vet jag inte, ber dom om ursäkt och att dom gjort fel. Att jag ska riva räkningar som kommer. Men då är faktiskt risken att det går till kronofogde! Hur många gånger kan dom bara be om ursäkt? Vill snart ha lön för all tid som detta elände kräver! Kristina.

  62. Christer Olsson, Bjuv replied:

    Jag har fått upprättelese om Dentally.Behöver nog inte mera oroa mig mera ,men man ska inte ropa hej förän man är över bäcken sägs det.Hoppas det ordnar upp sig för er andra som är i problem med Dentally.M.V.H Christer Olsson i Bjuv.

  63. tjabba replied:

    http://www.konsumentverket.se/Lagar–regler/Rattsarenden/Forelagganden/2012/Dentally-Nordic-AB/

    Nu uppe i 750 000 kronor…

  64. tjabba replied:

    utdrag ur KO-beslutet:

    ”KO förbjuder Dentally att vid marknadsföring av tandvårdsprodukter till
    konsument
    • påstå eller ge konsumenten intryck av att produkten är gratis,
    kostnadsfri, lämnas som gåva eller liknande, om så inte är fallet,
    • påstå att köpeavtal av tandvårdsprodukter ingåtts, när konsumenten
    endast samtyckt till att erhålla en gratis eltandborste och/eller när
    konsumenten inte uttryckligen beställt någon produkt, samt
    • påstå eller ge konsumenten intryck av att det är fråga om en
    marknadsundersökning, konsumentenkät eller liknande”

  65. irriterad replied:

    Idag har det kommit TVÅ eltandborstar på posten till en & samma person i hushållet trots att vi aldrig tidigare hört talas om detta företag, vi har hemligt telefonnummer + anslutna till NIX så det har inte ringt ngn försäljare & ingen av oss har blivit erbjuden ngt på ”stan”
    Dessa 2 tandborstar kommer att skickas tillbaks omgående, klagomål till KO kommer att skickas in & vi överväger även en polisanmälan

  66. Vad sysslar ni med? replied:

    GÅ INTE MED PÅ SAKER VIA TELEFONEN DÅ!

  67. samara replied:

    Min mamma blev lurad, de sa att hon skulle få de två GRATIS, man skulle inte förbinda sig till abonnemang, bara att höra av sig när man fått dem, jo pyttsan, de ville ha 500 kr typ, hon ringde och då sa de att självklart är det abonnemang, men ingen sa det till henne ….
    så de fick posta tillbaks dem för att slippa betala för kommande, frakten gick på 56 kr st !

  68. DT replied:

    Har nu mejlet Dentally att returnera deras paket med krav på 2 st frakt på 40 kr var. När det står ”Hos Dentally är det alltid gratis frakt!” högst upp på sidan.Dessutom får man läsa båda här och på
    http://www.reco.se/dentally-se att företaget sköter inte sig så bra.

    Får se vad de svarar.

  69. Bernice C. replied:

    En till lurad här… De ringde innan jag åkte på semester så när jag kom så var tandborstarna hemma sen lite mer än två veckor så även om jag skulle vilja så kunde inte jag skicka tillbacka de. Det dumma är att jag redan vet att jag skall inte köpa något som erbjuds via telefon, men jag gjorde det. Det här är inget nytt, det är inte värt att prova/binda sig till saker som säljs via telefon… vet inte om alltid men oftast är det en fälla.
    Ok… har fyra månader till av 298:- att betala.

Kommentera

Trackback URI

