Barn gör dig inte lycklig.

Barn gör dig inte lycklig. 

Folk som känner att det inte är deras grej att skaffa barn kan kanske känna viss anledning att le en aning från ca 12.50 till 25.40.
Det är en redogörelse för varför folk som har barn, trots att studier finner att de är olyckligare, tycker att de är väldigt mycket lyckligare..

Orkar man förbi minuten av pålagd simultantolk vid 26 minuter och ända till slutet, så tycker han att det faktum att vi tar hand om ungar fast de egentligen är rätt jobbiga, är nåt lite fint.

Själv tänker jag att vi gör RÄTT som minns och värderar livet efter dess högsta höjder.
Tänk om ens hjärna valde att rensa bort dem ur statistiken som ”outliers”, dvs data som ligger så fel jämfört med de andra mätvärdena att det säkert är felmätta värden, när termometern måste ha pajjat eller nåt..
Hur skulle livet vara då att ha levt? Om det man mindes bara var medelslafsvardagarna?

Jag gillar att min hjärna väljer ut och ramar in, och hänger där jag lätt kan se bilden och påminna mig den, den dagen då dottern efter att ha opererat sin hjärna, och inte blivit kommunicerbar, och jag tänkte, att jag kanske får lov att mata dig och sköta om dig som ett småbarn, och hon plötsligt lägger sig i ett samtal, som om hon aldrig hade varit helt borta… Och är tillbaka.. Den bilden. Om min hjärna varit mer rationell och tyckt att en sån dag är ju så ovanlig och icke-representativ, och utgjorde ju ändå bara en dag av de dittills passerade drygt 5000 dagarna vi hade hunnit leva ihop, så den var liksom inte värd att minnas, kom ihåg alla trötta morgnar på väg till bussen istället, de är mer representativa..

Nä. Jag gillar hjärnor som samlar godbitar.
Det gör väl alla djur..
Ser man ett äppelträd, inte tuggar man i sig lika mycket grenar och blad som äpplen?
Nog är tanken med pulkaåkningen att komma hem med minner främst av åkturen ned, inte slitet för att ta sig upp? Minnas det, visst, men ha fokuset på det?

Nåväl, jag ville länka för att det känns bra att nån gång höra nån säga att det faktiskt, objektivt sett, inte gör folk lyckliga att skaffa barn.. Få vågar säga det. Få klarar av att hantera ens tanken på att det skulle kunna vara ett helt OK val i livet att INTE skaffa barn.

R vill inte ha några.
jag tror inte NÅGON hon mött har sagt: Nähä. Och nöjt sig med det. Eller tom lagt till:
-Inte jag heller.

Istället talar de om att hon kommer ändra sig. Sen. Eller snart.

En kvinna jag känner ytligt försökte försvara för sig själv varför hon inte skaffade FLER barn. Som om det behövde försvaras. Tog upp massa olika saker som ekonomi, hinna ge tillräcklig tid åt varje..

Jag är så fräck att jag säger att hon, som Amerikan, hjälper till att rädda jorden när hon inte skaffar fler. Att vi ofta tycker att en av räddningarna skulle vara om fattiga människor inte skaffade så många. Men att med det våra ungar konsumerar motsvarar en amerikansk genomsnittsunge kanske säg 30 gånger mer av klotets resurser än den där fattiga u-landsmammans barn gör. Så, resursmässigt har hon redan 30. Känns det bättre att ha 60 barn..? 

Jag säger inte att vi inte ska ha barn, att det inte är häftigt att ha dem, att det är moraliskt fel ur hållbarhetsvinkel. Jag säger att de som väljer att ha inga barn eller ett barn eller få barn inte ska kritiseras och ifrågasättas så intensivt. De kan ha valt helt rätt. Och rent statistiskt sett är de lyckligare än vi som har barn. Och eftersom de räddar planeten lite åt oss, genom att spara resurser, medan vi kontrar med att se till att nån föds nu som kan byta näringsdropp åt både dem och oss sen, tycker jag gott vi kan unna dem den lyckan.

https://www.youtube.com/watch?v=BwQFSc9mHyA

januari 28, 2014. Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

