När jobbet inte blir klart

Migrationsverkssanställd skötte inte sitt jobb, varför många ända från 2008 och framåt kan ha fått helt fel beslut. Förfärligt, och oförlåtligt. Det ska finnas rutiner som gör att man kan fånga upp sånt mycket mycket tidigare..

Jag tänker på de bönder som blir sjuka och inte orkar sköta sina djur. Det blir större och större högar, och rätt snart är man förbi gränsen där man ännu kunde bett om hjälp – the point of no return…
Djuren blir vanvårdade nog att svälta ihjäl eller avlivas av tillkallade myndigheter.. Istället för hjälp i tid till människan, och friska djur har vi lidande trasiga djur och en dom.

Hur får man folk att be om hjälp i tid när de inte klarar det de borde? Innan det får gå så långt? Om människan på migrationsverket velat fuska på riktigt, medvetet, hade hen säkert använt dokumentförstörare. Fuskat med viss finess. I alla fall inte lagt buntar med handlingar där man kunde hitta dem..

Det här påminner obehagligt mycket om mina egna fåniga försök att ”sopa under mattan” innan man ska ha gäster: Göm alla papper man borde ha blivit färdig med idag så inte chefen ser dem i in-korgen när hen kommer förbi, liknar rätt mycket mina kassar med ”allt som låg på köksbordet men inte skulle ligga där” som trycks in i en garderob om nån ska hälsa på.. Och som man apsolut ska ta tag i. Alldeles strax. Med skillnaden att i mitt fall blir ingen människa utvisad om jag fuskar. Och inga djur svälter ihjäl.

Jag hoppas att efterdyningarna hos myndigheterna inte BARA blir ett avskedande, en rättssak, och skärpt kontroll, utan istället ökat utrymme att få be om hjälp, stötta varann, göra en del arbete tillsammans med andra, dela ansvaret. Och, inte minst:
Att man kräver att arbetet ska få ta den tid, och kräva de resurser, som behövs. Man kan inte bara avskeda den sjuksköterska som ger fel medicin om man gett henom dubbelt så många patienter och färre timmar. Eller stämma förskolläraren som tappar bort ett av barnen när barngruppen blivit 5 barn större och det är förbud på att ta in vikarier.

Ja, jag blir arg på migrationsverket.
Men känner sorg över de allt fler små anställda som börjar försöka skyla över sina tillkortakommanden när det ska sparas, skäras, och effektiviseras.
Det går att skyla över ett tag. Det går att fuska ett tag. Men jag önskar att ingen behövde ta det där första steget att ens tänka tanken. Blev det inte klart idag?
Då GÅR JAG TILL CHEFEN!
Och säger att det behövs MER tid. Och mer personal.
Jag ska inte behöva låtsas att det inte finns gränser för vad jag kan klara av.

april 26, 2012. Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Lämna en kommentar

Trackback URI