En semla är en semla är en … fralla???

Jag har skrivit om namnskyddade matvaror tidigare, och just postat min första reklamation så jag kan lika gärna fortsätta, inte sant?

Min fantastiska livsmedelsbutik, där jag inte vågar köpa kött och djupfryst mat, men som har ALLT och underbart omöjliga priser på det dessutom, sålde ”semlor”.

Jag hade just ätit årets första, och den var exakt det jag hoppats: bulldegen var smaksatt med lagom mycket kardemumma, och den var pinfärsk, och inte ens för stor. Och kom från ett konditori, och var en uppskattning från min syster, vilket gjorde den ÄNNU godare.

Så, när butiken sålde dagsfärska semlor, 4 st för 20:-, så slog jag till!
Man kan ju ha det som förevändning till att bjuda över nån på en fika!

Men nu undrar jag om inte semlan, om det inte redan skett, behöver namnskyddas.

En franskbrödbulle med kardemumma, smakar just som det. Matbröd. Även om man lägger på en klick mandelmassa och nyvispad grädde. Upplevelsen blev… originell. Ingen jag känner har nånsin föreslagit mandelmassa som smörgåspålägg, och jag förstår varför. Det… gör sig inte. Kanske är det en vanesak. Kanske förstår jag att uppskatta det bättre om jag tränar varje år. Eller…nä. Måste man ha socker på sin macka tar jag hellre de kända varianterna marmelad eller chokladkräm. Och jag lärde mig äta vegemite i Australien; med ost, och bara en pyttegnutt vegemite är det samma effekt som den lilla kaviaren eller saltet på ägget, för er som ätit ägg.

Men nästa år köper jag inte semmelfranskan igen. Om de inte byter namn på den till just detta så man vet vad man väljer! 😉

Och jag TROR det kan vara dem jag hittade här vilket jag inte tycker är så himla illa; kackerlackorna är i städer, och definitivt där det finns mat, men jag funderar på om de kanske vill veta hur man bakar bullar med bulldeg? Jag är utan jobb… Konsult i livsmedelsbranschen kanske?

mars 20, 2009. Uncategorized.

4 kommentarer

  1. Zaaba replied:

    jag ska svara på din fråga eftersom du har ringt och klagat på semalan från bagarna i Södertälje du är den första som ringer och klaga vi har aldigt sen tidigare fick nån klagåmål du har sagt att det smaker konstig eller det är för litte mandelmasa och du har aldrig sagt vad för nåt som smakar konstig du ringde till buticken men (inte till bageri) så jag undrar vad har du ättet, innan du smakade på semlan, och vad har du få smak i munnen ni vill ha allt bilgt och gott vill du ha en semla med mycket på fyllning vänd dig till kondutori och betal mellen 25kr och 40 kr.
    du har köpt en semla för 5kr och du undrar varför finns det är för litte mandelmasa

  2. meknow replied:

    Nix min vän, jag har inte ringt nån alls. Men jag har mejlat till infon hos Bagarna i Södertälje, eftersom en länk till er finns med i inlägget, visat vad jag skrivit, och meddelat att OM det inte är ni som levererar till den butik jag berättade om
    i mejlet, skulle jag ta bort länken.

    Jag gör alltid så för att vara juste.

    Vad som är fel?

    Bulldegen!
    I Sverige gör vi semlor av samma vetebrödsdeg som vi gör kanelbullar av, i princip. Bra sådana recept finns överallt på nätet.

    En anledning till att ni väljer matbrödsdeg kanske är språkförbistring?

    Såhär skriver nämligen Wikipedia:
    ”En semla, även kallad fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller hetvägg, är en slags bulle eller bakelse av ljust vetebröd med söt fyllning. Ordet semla var från början endast beteckningen på själva den ljusa vetebullen, utan fyllning. I Skåne och i andra delar av södra Sverige samt i de svenskspråkiga delarna av Finland kallas semla för fastlagsbulle. En semla är på finlandssvenska, i närmare anslutning till ordets ursprungliga betydelse, vad man i Sverige kallar småfranska, fralla, rundstycke eller Pain Riche.”

    Ni lagar en småfranska med kardemumma. Och fyller den med mandelmassa och grädde. På finlandssvenska skulle detta nog vara en… semla. Men inte för oss andra:

    ”Ordet semla är den vanligaste benämningen i Sverige som helhet och kommer antagligen från latinets semila som betyder fint mjöl. Ordet semla betydde från början en brödbulle vilken som helst. Denna betydelse av ordet finns kvar i finlandssvenskan där en semla är en vanlig råg- eller vetebulle. Finlandssvenskar kallar den svenska semlan för fastlagsbulle.”

    Det jag omedelbart noterade i receptet är att er bulldeg inte innehåller mjölk, och inte heller ägg. Då bvlir brödet alltså en FINLANDSSVENSK ”semla”, en svensk FRALLA.

    Här får ni ett recept på semledeg fdrån nätet:
    Du behöver:

    * 1 st ägg
    * 50 g jäst för söta degar
    * 100 g smör
    * 3 dl mjölk
    * 0,5 tsk salt
    * 1 tsk kardemumma
    * 1 dl strösocker
    * 0,5 tsk hjorthornssalt
    * knappt 1 liter vetemjöl

    Prova baka med den och jämför!

    Hälsningar,

    Anna

  3. meknow replied:

    Zaaba:
    ”du har sagt att det smaker konstig eller det är för litte mandelmasa och du har aldrig sagt vad för nåt som smakar konstig”

    Eftersom jag inte är den som ringt, utan den som skrivit inlägget här ovanför, föreslår jag att du, om du vill diskutera era semlor med mig, tar och läser själva inlägget. Där står nämligen exakt VAD jag klagar över, och varför.

    Det är alltid bra att läsa vad folk skriver innan man svarar, som ett litet tips!

    Anna

  4. Buddha replied:

    Jag har då alltid sagt semla, typ ostsemla. Men det kanske beror på att jag ursprungligen är finlandssvensk… Trots att jag bott i Sverige många år, men en semla är en semla och en gräddsemla är en gräddsemla, i alla fall för mig 🙂

Lämna en kommentar

Trackback URI